Bevares ulastelige


Men han selv, fredens Gud, hellige jer helt og fuldt, og måtte dog jeres ånd og sjæl og legeme bevares helt og holdent og uden dadel ved vor Herres Jesu Kristi komme! | Trofast er han, som kalder jer, han vil også gøre det.

1. Tess. 5.23-24


Grundteksten

1. Tess. 5.23-24: Thi fredens Gud selv hel­lig­gøre jer fuld­stændig; og jeres uskadede ånd og sjæl og legeme ulas­telig bevares ived an­komsten af vores Herre Jesus Kristus. Trofast han som kalder (han kald­ende) jer, dette også han vil gøre.

Helliggørelse

Sætningen er side­ordnet med den forrige sæt­ning (1. Tess. 5.22: Hold jer væk fra ondt i en­hver form), som blev af­sluttet med et punktum. Sæt­ningen ind­ledes med det side­ord­nende binde­ord, der kan over­sættes: thi. Ud­sagns­­leddet er: hel­lig­gøreGrund­­leddet er: Gud. Gen­stands­leddet er: jer. Gud vil altså hel­lig­gøre os. Fredens er et til­lægs­led, der for­tæller noget om Gud, fredens Gud. Fuld­stændig er også et til­lægs­led, der for­tæller noget om jer. Sæt­ningen af­sluttes med semi­kolon eller kolon. 

Det er fredens Guds selv, som vil gøre noget. Ud­sagns­leddet står i ønske­måde, det ud­trykker et ønske, en be­faling, en til­lad­else el. lign. Det er noget Gud ønsker, noget han gerne vil have til­lad­else til. Han vil gerne hel­lig­gøre os fuld­stændig. Så er spørgs­målet, om han må få lov til det? Hvad? Ja, Gud tvinger ingen, så det er op til os, om vi vil lade os hel­lig­gøre fuld­stændig. Gud vil det, men vil vi også? Jeg vil. Vil du også? Hel­lig­gør­else er en proces.

Ånd, sjæl og legeme bevares

Den næste sætning er også side­ordnet med den sæt­ning, vi lige har set på. Her står ud­sagns­leddet som det sidste ord i sæt­ningen. Ud­sagns­­leddet er: be­vares. Det står i passiv, hvilket be­tyder, at det er grund­leddet, som er gen­stand for verbets hand­ling. Grund­­led­dene er: ånden, sjælen og legemet. Det er altså ånd, sjæl og legeme, der skal be­vares. Udsagnsleddet står des­uden i aorist og optativ (også ønske- eller fore­stil­lende måde), 3. person ental.

Dets synsvinkel er frem­stillet som en enkelt­stående hand­ling i frem­tiden, da det er ønske­måde. Det er altså et ønske at ånd, sjæl og legeme må blive bevaret. Her må jeg lige ind­skyde, at som jeg skrev i “Dyret er her!” så kan man ikke sam­arbejde med noget, som ikke er der; man kan heller ikke blive bevaret til eller fra noget, hvis man ikke alle­rede er det. F.eks. kan jeg ikke blive be­varet fra at falde i synd, hvis jeg lever i synd.

Guddommelig tildelt hellighed

Der er et tillægsled til ånd, sjæl og legeme. Det er til­lægs­ordet 3648, som betyder: fuld­stændig, hel. Strong’s Con­cor­dance skriver des­uden: kom­plet, hel; bruges om: kom­plet i alle dele, sund, per­fekt, fuld­kommen, hel. Ord­studier: 3648 holó­klēros (af 3650 hólos, “hel” og 2819 klḗros, “et lod, kastet for bedre at kunne skelne Guds fore­trukne vilje”) – egentlig: “alt det, der er inde­holdt (tildelt) gennem gud­dom­melig lod”. 3648 holó­klēros (“gud­dom­meligt til­delt hel­lighed“) fore­kommer to gange i NT.

1. Tess 5.23: “Må nu fredens Gud selv hellige jer helt og holdent (3651 holotelḗs), og må jeres ånd og sjæl og legeme blive be­varet ulas­telige (3648 holó­klēros), uden skyld ved vor Herres Jesu Kristi gen­komst” (NASU). (Citat­slut.)

Guddommelig lod blev jo brugt for at finde ud af Guds vilje. Altså kan vi sige: “alt det, der er inde­holdt (tildelt) gennem gud­dom­melig vilje”. Jeg tror ikke på, at Guds hel­lighed til­deles ved lod­kast­ning. Sådan at Gud slår plat eller krone, om vi skal have det ene eller det andet. Nej, det til­deles os gennem hans gud­dom­melige vilje. Som de også skrev: Gud­dom­melig til­delt hel­lighed.

Bevares uden skyld

Det er altså vores ånd, sjæl og legeme, der til­deles denne gud­dom­me­lige hellighed. Det er så vores ånd, sjæl og legeme med denne gud­dom­melige til­delte hel­lighed som gerne skulle bevares ulas­telig, uden skyld. Der er et biord, som hører til ud­sagns­leddet bevares og det er 274: ulastelig, uden skyld. Etisk set, fri for synd, fejl­fri. – Så vores ånd, sjæl og legeme med den gud­dom­melige til­delte hel­lighed skulle gerne blive be­varet ulas­telig og uden skyld.

Det er altså denne til­delte gud­dom­melige hel­lighed, som gør os hele, per­fekte og fuld­komne. Men igen Gud tvinger os ikke. Vi må vælge at lade os gøre hellige. Vi får del i Guds ret­fær­dighed gennem Jesu fuld­bragte offer for vores skyld, når vi tager imod den, men vi er så også nødt til at leve i den hel­lighed, som Gud også har til­delt os. Vi kan ikke både leve i hel­lighed og i synd. Det er mod­sæt­ninger.

Bevares

Bevares står i passiv, hvilket be­tyder, som skrevet, at der gøres noget med grund­led­dene, som er ånd, sjæl og legeme. Der­ud­over står be­vares i aorist, hvilket be­tyder, at dets syns­vinkel er frem­stillet som en enkelt­stående handling (der er sket), selvom det kan være over tid. Men det står også i optativ; hvilket be­tyder, at det er fremtid, og det frem­sættes som et ønske om at noget måtte ske, uden at den talende har nogen ind­flyd­else på, om det vil ske.

Altså først frem­sætter Paulus et ønske om at fredens Guds selv må hel­lig­gøre os fuld­stændig. Og derefter et ønske mere at vores ånd, sjæl og legeme, der så har fået til­delt denne gud­­dom­­me­lige hel­lighed, gerne skulle ulas­telig be­vares, være uden skyld, når vores Herre Jesus Kristus an­kommer. Der står i an­komsten af vores Herre Jesus Kristus. Der vil jo ske noget, når Jesus kommer igen. Vi skal for­vandles.

Ønsker det skal ske

Paulus ønsker altså, at dette skal ske. Han har ingen ind­­flyd­­else på, om det vil ske. Så er spørgs­målet jo, om Gud har ind­flyd­else på, om det kommer til at ske? Nogle synes måske, det er et dumt spørgs­mål. Men Paulus er jo in­spi­reret af Hel­lig­ånden, til at skrive det, han gør. Vi har lige læst, at fredens Gud selv vil hel­lig­gøre os fuld­stændig; det er altså Guds ønske at gøre det, men Gud tvinger jo ingen. Vi skal ville det og sam­ar­bejde med ham.

For at kunne blive ulas­telig be­varet er det jo en nød­­ven­­dighed at være blevet ulas­telig. Ulas­telig og  uden skyld. 274: Etisk set, fri for synd, fejl­fri. Vi bliver ret­fær­dig­gjort ufor­skyldte af hans nåde, når vi om­vender os fra det syndige liv og tager imod Guds nådes gave Jesus. Men det er også nød­ven­digt at blive hel­lig­gjort.

Helliggørelse

Som sagt er det en proces. Og det er selv­føl­gelig for­skel­ligt, hvor vi er i pro­cessen, men jeg tror, at det er en ab­solut nød­ven­dighed, at vi vælger at lade os hel­lig­gøre. Det be­tyder, at vi må lade os for­vandle. Vi er nødt til at lade os for­vandle gennem en for­nyelse af vores sind. Se: “Lad jer for­vandle!” og vi må leve i “Guds op­drag­ende nåde“.

Synden skal stoppes

Vi kan ikke blive bevaret fri for synd, hvis vi bliver ved med at leve i den. Og tro at Jesu blod auto­matisk renser os fra synd i samme øjeblik, vi har gjort den, uden at vi selv gør noget; det er vir­kelig naivt og dumt at tro. Hvor står der det i Guds ord? Mon ikke nogen har den slags hold­ning, fordi men­nesker ønsker at blive ved med at leve i den synd? Hvis du ikke kan lade være med at gøre den synd, men gerne vil, så behandl den som lovløshed. Se om: “Lovløshed“.

1. Johs. 1.9Hvis vi be­kender vore synder, er han trofast og ret­færdig, så han til­giver os vore synder og renser os fra al uret­fær­dighed. – Vi må altså nød­ven­digvis be­kende vore synder for at få til­giv­else. Men vi må altså også stoppe med at leve i synd.

Gør Guds vilje

Vi har set på, at Gud vil hel­lig­gøres os fuld­stændig, at det er ånd, sjæl og legeme, der skal be­­­vares. Men vi er nødt til at til­lade Gud at gøre den for­vand­ling i os. Det sker altså ikke bare af sig selv.

Indtil

Så har vi et for­holdsord 1722 ἐν ≈ en, hvis grund­be­tydning er i. Det har rigtig mange over­sæt­tel­ses­mu­lig­heder: i, på, ved, af, med (osv.). Bruges om: i, på, blandt. Ord-under­søgelser: 1722: en (en præ­po­sition) – egentlig: i (indeni, inden­for); (bil­led­ligt talt) “i kon­ge­riget (om­rådet) af,” som i for­ud­sæt­ningen (til­standen), hvor noget virker fra inder­siden (indeni).

Forholdsordet har en styr­else som er: navne­ordet 3952: en til­stede­vær­else, et komme. Det bruges om: (a) til­stede­værelse, (b) et komme, en an­komst, en advent, især Kristi gen­komst. (Citatslut.) Og det er det også her, for det er vores Herre Jesu Kristi an­komst.

I ankomsten, gen­komsten, af vores Herre Jesus Kristus. Den er rigtig svær at  over­sætte til dansk. Det er altså i an­komsten, gen­komsten, af vores Herre Jesus Kristus at der frem­sættes et ønske om at vores uska­dede ånd, sjæl og legeme skal blive be­varet. Vil det sige, at det også kan ske, at vi ikke bliver be­varet? Det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men en ting er sikkert Gud vil. Spørgs­målet er, om vi også vil.

Høsten sorteres

Der står jo om i Guds ord, at høsten bliver sorteret. Hveden komme hjem i laden, men ugræsset bliver brændt af. Se Matt. 13.30. I Matt. 13.36-43 får dis­cip­lene en for­klaring på lig­nelsen med det giftige raj­græs på marken. I Matt. 13.41 står der, at men­nes­ke­sønnen vil sende sine engle ud, og de vil ind­samle nogle væk fra han konge­rige, alle dem, der lokker andre til fald, og disse, som gør lov­løshed.

Hvad er lovløshed? Lov­løshed er at handle som om loven ikke eksi­sterer. Se mere under: “Lov­løshed“. Hvilken lov? Ja, det må være Guds lov altså Guds ord. Men­nesker, der handler som om Guds ord ikke eksi­sterer og bare gør, hvad der passer dem og bryder Guds love og bliver ved med det, de gør lov­løshed. Lev ikke i synd. Bliv ikke ved med at gøre kødets ger­ninger, for det får altså kon­se­kvenser i følge Guds ord. Se også “Kødets ger­ninger“.

Gud vil, vil du?

Verset fort­sætter: Trofast han som kalder (han kald­ende) jer, dette også han vil gøre. – Gud er trofast. Han kalder på os, han er kal­dende os, han vil gøre det. Men han tvinger os ikke så vi må lade os for­vandle. Vi må tage imod den gud­dom­melig tildelt hel­lighed, sådan at vi kan blive be­varet, når Jesu kommer for at hente os. Men vi må altså også leve i den hel­lighed og ret­fær­dighed, ved at gøre det rigtige. Ger­ninger vejer tungere end ord. Se: “Vejet og fundet for let“.

I sætningen før i 1. Tess. 5.22 står der jo: Hold jer væk fra ondt i en­hver form. Det er altså vigtigt, at vi gør det. Holder os væk fra ondt i enhver form. Vi kan ikke for­vente, at Gud kan hel­lig­gøre os fuld­stændig, hvis vi ikke vil holde os væk fra det onde. Sådan at vores ånd, sjæl og legeme ikke skal blive skadet af et onde. Sådan at vi kan blive for­vandlet, når Jesus kommer for at hente os. Så jeres uskadede ånd og sjæl og legeme ulas­telig bevares ived an­komsten af vores Herre Jesus Kristus. 

Dit liv er dit valg

Vi må alle vælge, hvad vi vil med vore liv. Vil vi leve i den hel­lighed, ret­fær­dighed og renhed, som Gud har kaldet os til at leve? Vil vi leve i Guds nåde? Og det er altså Guds frel­sende nåde, Guds op­drag­ende nåde, som er Guds sande nåde.