Daniels åbenbaring om

den 70. år-uge


Og pagten skal op­hæves for de mange i én uge, og i ugens sidste halvdel skal slagt­offer og af­grøde offer op­høre, og øde­læg­gel­sens veder­styg­ge­lighed skal sættes på det hellige sted, indtil den fast­satte under­gang ud­øser sig over øde­læg­geren.

Dan. 9.27


Fejl i oversættelsen

Her er en af de steder, hvor der altså ikke er oversat til det, der faktisk står. Det er 1931 over­sæt­telsen. Bibel­sel­skabet skriver efter skrift­stedet at teksten i vers 26-27 er for en del usikker. Men i 1992 over­sæt­telsen skriver de dog, at en stærk pagt vil blive op­rettet med mange i én uge. – Lad os se, hvad der står i den he­bra­iske og eng­elske over­sæt­telse af det.

Dan. 9.27

Oversat fra engelsk/hebraisk

Dan. 9.27: Og han skal indgå en pagt med mange i én uge, men midt i ugen skal han gøre en ende på ofring og offer­gaver, og ovenpå ekstre­mi­teten/­yder­lig­heden af veder­styg­ge­lig­hederne skal der være en, der lægger øde indtil op­fyld­elsen/­enden og den er bestemt, bliver ud­gydt over øde­læg­geren. – Se også “Dan. 9.27“.

Nogen vil oprette en pagt

Her står altså at nogen, en eller anden vil indgå en pagt med mange i én uge. Og det er i den sidste af “De 70 år-uger” altså det, som er den 70. år-uge. Vi ved ikke noget om, hvad det vil være for en pagt. Mange tror og for­venter nok, at det vil være en slags freds­pagt med Israel. Og det er da meget muligt. Så tænker jeg, mon den også skal inde­holde, at jø­derne så skal have lov at bygge deres tempel?

Ofring vil ende

Midt i den uge vil han gøre en ende på ofring og offer­gaver. Disse ord: ofring – 2077 – kommer fra  2076 – som betyder: at slagte for at ofre. Og offer­­gaver4503 – en gave, hyldest, offer­gave. Så det vil altså være ofring og disse ofre må nød­ven­digvis være i templet i Jeru­salem. Men for at ofrene kan op­høre, må de nød­ven­dig­vis først be­gynde. Og ofrene kan jo ikke be­gynde, før jødernes tempel er blevet bygget. Templet er bygge­klart.

Der står også, at det vil være midt i den uge, at den “nogen” vil gøre en ende på ofring og offer­gaverne. Ud fra de åbenbaringer Daniel allerede har fået, så ved vi, at det vil være “Kongen i endetiden” som er “Det lille horn“.

Ødelæggelsens vederstyggelighed

Og ovenpå ekstre­mi­teten/­yder­lig­heden af veder­styg­ge­lig­hederne skal der være en, der lægger øde. Der står, at der skal være en som lægger øde. Og det er altså en veder­styg­ge­lighed oven­i­købet en yder­lighed og ek­stre­mitet af veder­styg­ge­ligheder. Hvad er denne ødelæggende ve­derstyggelighed? Det kan du også læse mere om på min side med “Øde­læg­gel­sens veder­styg­ge­lighed“.

Indtil enden

Og denne – der lægger øde – vil altså få lov til det – indtil op­fyld­elsenenden; her ser vi, at denne øde­lægger får lov at virke i den sidste tid før enden kommer. Og enden den er for­ud­be­stemt: og den er bestemt, forstod du det? Enden er be­stemt. Enden med af­slut­ningen den er lagt fast. Ikke bare hvad der vil ske: “Jesu gen­komst på Olie­bjerget“, men også hvor­når det vil ske.

I starten af verset læste vi, at det er midt i ugen at øde­læg­gel­sens veder­styg­ge­lighed skal rejses. Det er i “Dan. 11.31“, at der står at det er på det hellige sted, at de vil in­stal­lere den øde­læg­gende veder­styg­ge­lighed i stedet. Altså vil dette ske i 2. halvdel af den 70. år-uge.

Når enden kommer, at Guds vrede mod Israel er slut, så vil det også be­tyde at enden bliver ud­gydt over øde­læg­geren. – Hvad betyder det? At så er det slut med denne ødelæggers ødelæggelser af alt.

Fastsat ødelæggelse

Gud har fastsat en øde­læg­gelse over denne øde­lægger. Jeg tror absolut, det må være den øde­læg­gelse, som vil ske til for­son­ings­dagen. Dagen, hvor Jesus kommer igen til Olie­bjerget med sine hel­lige ti­tu­sinder; og hvor Jesus med et ånde­pust vil øde­lægge øde­læggeren. Se: “Den lovløse“.