Daniels åbenbaring om

vædderen og gedebukken


Jeg skuede i synet, … … en vædder stod ved floden; den havde to store horn, … | Vi­dere så jeg nøje til, og se, en gede­buk kom fra vest farende hen over hele jorden, men uden at røre den; og bukken havde et an­seligt horn i panden. 

Dan. 8.2+3+5


Tallene i kursiv hen­viser til kapitel og vers i Daniels Bog (når ikke andet er nævnt).

Daniels 2. åbenbaring – Synet om

Vædderen og gedebukken

8.1: Det var i kong Bel­­saz­­zars 3. reger­ings­år, at Daniel fik ­synet med væd­deren og gede­bukken.

Vædderen med de 2 horn

8.2-3: Daniel ser en vædder med 2 høje (1364) horn. Det ene horn er højere (1364) end det andet og det højeste (1364) horn kom op sidst. – [1364: høj, op­højet; hov­modig, højde, højere, op­højet, stolt, over­ordentlig stolt. Eller (fuldt ud); ophøjet (eller op­stemt), magt­fuld, arro­gant – hov­modig, højde, høj(ere), op­højet, stolt, X over­or­dentlig stolt.] Så vædderen har altså to magt­fulde horn. Det ene er mere magt­fuld end det andet.

Blev magtfuld

8.4: Væd­deren stanger mod vest, nord og syd. (Altså ikke mod øst. Og Da­niel synes, det så ud som om han stod ved floden Ulaj. Hvor er den flod? I Mel­­lem­­østen et sted for­­moder jeg.) Væd­­deren var et vild­dyr, ingen kunne mod­stå den. Ingen kunne ud­­fri fra dens hånd, men den gjorde, hvad den ville og blev stor. (Dan. 8.4)

Gedebukken har et horn

8.5: Så ser Daniel en gede­buk komme far­ende fra vest hen over hele jordens over­flade, men uden at røre jorden. Og geden havde et be­mær­kel­ses­vær­digt horn mellem sine øjne. (Dan. 8.5) – Der kommer altså en gede­buk far­ende med et be­mær­kel­ses­vær­digt horn mellem øj­nene. Den kommer fra vest og løber over hele jorden, men uden at røre den. Det er be­syn­der­ligt.

Gedebukken besejrer vædderen

8.6: Og den [gede­bukken] kom til væd­deren med de to horn, som Daniel havde set stå ved floden Ulaj. Og den [gede­bukken] løb imod [væd­deren] med ras­ende kraft. (Dan. 8.6)

8.7: Og jeg så gede­bukken nå væd­deren og gede­bukken løb imod  væd­deren med harme og slag­tede væd­deren og bræk­kede dens to horn. Og der var ingen kraft i væd­deren til at mod­stå gede­bukken, men gede­bukken kastede væd­deren til jorden og tram­pede på den. Og ingen kunne udfri væd­deren fra gede­buk­kens hånd. (Dan. 8.7)

Gedebukken får 4 horn

8.8: Så er det gede­­bukken der blev mægtig. Da den er mæg­­tigst brækker det store horn af og der vokser 4 be­­mær­­kel­­ses­­vær­­dige frem i stedet for med hensyn til 4 vinde/­­ånder fra him­len. (Dan. 8.8) – Da gede­bukken er mæg­tigst brækker det store horn altså af og i stedet vokser 4 be­mær­kel­ses­vær­dige horn frem i stedet for, som har noget med 4 ånder fra himlen at gøre. Så det er “Gede­bukken med de 4 horn“.

Og et lille horn

Dan. 8.9: Fra en dem (fra en af de 4 horn) kommer et lille horn og som det vokser op (bliver stor) over­legen­hed (er et nav­neord), mod syd og mod øst og mod det hellige land. – Her ser vi at det er ud fra én af de 4 horn at der vokser et lille horn frem som bliver meget stort. “Gede­bukken får et lille horn“.

Som bliver meget stort

Jeg kan des­værre ikke he­braisk. Fort­sæt­telsen er mær­kelig i Dan. 8.10-12. For der står at det lille horn vokser helt op til him­lens hær­skarer, og at den kaster til jorden fra hæren og fra stjer­nerne og tramper på dem. Han, altså det lille horn, avan­cerer selv op til hærens fyrste og han op­højer sig selv (over) det dag­lige (under­for­stået offer) det hel­lige sted bliver kastet ned. Og en hær bliver givet over det dag­lige (offer) i over­træd­else. “Sand­heden kastes til jorden“, og han gør fremgang.

Hvor længe varer det?

I Dan. 8.13 er der en hellig, som spørger en anden hellig om, hvor længe det vil vare; visi­onen om det dag­lige og op­sæt­ningen af den øde­læg­gende over­træd­else og det hel­lige og hæren som trampes ned? Svaret han får er 2.300 aften­ener og mor­gener …. Så af­sluttes sæt­ningen med to ord: 6663: at være/­gøre ret­færdig eller ret­skaffen, vende sig til ret­fær­dighed & 6944: hel­lighed. Med nogle på­hæftede for­holds­ord, hvilket de over­sætter til: så skal det hel­lige renses.

Tydning af synet

8.15: Da Daniel for­søger at forstå det, han ser, ser han en mand og hører en røst, der råber til Ga­briel, at han skal ud­lægge synet for Daniel. Så får Daniel ud­læg­ningen på det han så (Dan. 8.16). Og Daniel får at vide, at synet gælder “Ende­tidens fast­satte tid” (Dan. 8.17). Og at det er i “Vre­dens sidste tid” (Dan. 8.19).

Så vi ved altså, at ende­tiden har en fast­sat tid. Og den kaldes for vre­dens sidste tid.

Den tvehornede vædder

Daniel får at vide, at den tve­hornede vædder er kong­erne af Me­dien og Per­sien. Jeg kan se at Medien er en del af Iran, og det er Persien også (den største del). Så jeg må gå ud fra at Me­dien og Per­sien er Iran. – Vi fik at vide i synet at væd­deren fik to horn og det ene horn var højere (måske skal det for­stås større) end det andet og det højere horn kom op sidst. Jeg har ikke under­søgt hvilken del Medien eller Per­sien, der er størst og kom sidst. Men de to dele til sammen er det nu­vær­ende Iran.

Så vi ved altså, at Iran vil blive magt­fuld og være som et vild­dyr, og ingen kan gøre noget ved det. Indtil gede­bukken kommer og be­sejrer væd­deren. (Kan det være 3. ver­dens­krig?)

Den djævelske buk

Daniel får også at vide (Dan. 8.21), at bukken er Grækenland. De oversætter det til den lådne buk, men ordet (8163) har flere betydninger også: djævel, ged, behåret, kid, kraftfuld, voldelig, satyr, som er en græsk skovgud: en lysten eller sensuel mand; liderlig. Så det er noget djævelsk, kraftfuld og voldelig noget.

Det store horn imellem dets øjne er den første konge eller hersker. Hvad er Græ­ken­land så? Jeg ved det ikke, men Græ­ken­land er jo en del af EU. Kan det være EU, der hen­tydes til? Eller bliver Græ­ken­land magtful igen? Men vi ser igen her, at hornet er en hersker.

Deles til 4 kongelige

Dette “græske” rige vil blive delt i 4 … (Dan. 8.22). Ordet der bruges er 4438, og det betyder: Konge­lige, kong­e­lig magt, reger­ings­tid, konge­rige; im­pe­rium, rige, reger­ings­tid, kong­elig. Eller et styre; kon­kret, et her­re­dømme – im­pe­rium, kon­ge­rige, rige, reger­ings­tid, konge­lig. – Det kan altså be­tyde, at den djævelske buks rige vil blive delt til 4 konge­lige. Hvem eller hvad er disse 4 konge­lige?

De 4 kongelige

Dan. 8.22 ser vi, at der vil komme 4 kon­ge­lige. De over­sætter det til, at der skal frem­stå 4 riger af hans folk, dog uden hans kraft. Men den over­sæt­telse synes jeg ikke passer til alt det andet. Det ord, der er brugt, er 1471, som har flere be­tyd­ninger, men det be­tyder: fra ikke jøder. De 4 kon­ge­lige kommer altså fra ikke jøder. Og ikke i dets (altså det første riges) kraft eller evne.

Der står ikke, at det er i mindre kraft. Det be­tyder, at det vil være nogen, som ikke er jøder. Det kan jo være alt andet. Og det er i eller med en anden evne eller kraft end det første rige. Jeg tror ab­solut ikke, at de vil være mindre kraft­fulde. For det vil være disse 4 kon­ge­lige, som i slutningen af deres re­ger­ings­tid vil rejse denne vold­somme konge.

Efter de 4 kongelige

Det er altså de 4 kon­ge­lige, der vil rejse denne vold­somme konge, i den sidste tid af deres re­ger­ings­tid. Denne vold­somme konge er som allerede skrevet “Kongen i ende­tiden“. Denne konge i ende­tiden er også “Us­lingen i Daniel 11“. Og vi ved at denne usling vil få lov at regere i de sidste 3 ½ år af den 70. år-uge. Hvilket jo også stemmer over­ens med det der står her i Dan. 8.

Vi fik også at vide i Dan. 8.8-9, at det var ud fra det ene af de 4 horn, altså fra en af de 4 kon­ge­lige, at det lille horn vok­sede ud. Det be­tyder jo så også, at det er det lille horn, som er kongen i ende­tiden.

Det lille horn er den voldsomme konge

Dan. 8.23 – I slut­ningen af de 4 kon­ge­liges (4438) re­ger­ings­tid, når de har fuld­endt deres over­træd­elser, så vil de rejse denne vold­somme konge, “Kongen i ende­tiden“. De 4 kon­ge­lige vil altså (6586) lave over­træd­elser og gøre oprør. Og de har også en be­grænset re­ger­ings­tid, da det er i slut­ningen af deres re­ger­ings­tid, at de rejser den vold­somme konge.

Kongen knuses

I Dan. 8.25 står der, at den vold­somme konge, skal rejse sig mod kon­ger­nes Konge (2 x 8269) altså mod Gud, men så skal den vold­somme konge knuses, dog ikke med men­nes­ke­hånd, altså er det Gud, der gør det. Og vi ved fra drømmen om bil­led­støtten at hele sta­tuen blev knust af en sten til sidst. Jesus er stenen. Vi ved også fra 1. Mos. 3.15, at kvindens sæd, som jo er Jesus, skal knuse slangens hoved. Det er når Jesus kommer til­bage til Olie­bjerget, at han vil knuse de onde og deres onde rige på jorden.

Om en fjern fremtid

I Dan. 8.26-27 ser vi, at Daniel får at vide, at synet gælder en fjern fremtid. Og at han skal lukke for synet. Daniel var fyldt med rædsel og var syg en tid efter han fik synet. Og han kunne ikke forstå det.

Fortsætter næste side med:
Oplysningerne
fra Daniels 2. åbenbaring – synet om
vædderen og gedebukken