vædderen og gedebukken
Jeg skuede i synet, … | … en vædder stod ved floden; den havde to store horn, … | Videre så jeg nøje til, og se, en gedebuk kom fra vest farende hen over hele jorden, men uden at røre den; og bukken havde et anseligt horn i panden.
Dan. 8.2+3+5
Tallene i kursiv henviser til kapitel og vers i Daniels Bog (når ikke andet er nævnt).
Daniels 2. åbenbaring – Synet om
Vædderen og gedebukken
8.1: Det var i kong Belsazzars 3. regeringsår, at Daniel fik synet med vædderen og gedebukken.
Vædderen med de 2 horn
8.2-3: Daniel ser en vædder med 2 høje (1364) horn. Det ene horn er højere (1364) end det andet og det højeste (1364) horn kom op sidst. – [1364: høj, ophøjet; hovmodig, højde, højere, ophøjet, stolt, overordentlig stolt. Eller (fuldt ud); ophøjet (eller opstemt), magtfuld, arrogant – hovmodig, højde, høj(ere), ophøjet, stolt, X overordentlig stolt.] Så vædderen har altså to magtfulde horn. Det ene er mere magtfuld end det andet.
Blev magtfuld
8.4: Vædderen stanger mod vest, nord og syd. (Altså ikke mod øst. Og Daniel synes, det så ud som om han stod ved floden Ulaj. Hvor er den flod? I Mellemøsten et sted formoder jeg.) Vædderen var et vilddyr, ingen kunne modstå den. Ingen kunne udfri fra dens hånd, men den gjorde, hvad den ville og blev stor. (Dan. 8.4)
Gedebukken har et horn
8.5: Så ser Daniel en gedebuk komme farende fra vest hen over hele jordens overflade, men uden at røre jorden. Og geden havde et bemærkelsesværdigt horn mellem sine øjne. (Dan. 8.5) – Der kommer altså en gedebuk farende med et bemærkelsesværdigt horn mellem øjnene. Den kommer fra vest og løber over hele jorden, men uden at røre den. Det er besynderligt.
Gedebukken besejrer vædderen
8.6: Og den [gedebukken] kom til vædderen med de to horn, som Daniel havde set stå ved floden Ulaj. Og den [gedebukken] løb imod [vædderen] med rasende kraft. (Dan. 8.6)
8.7: Og jeg så gedebukken nå vædderen og gedebukken løb imod vædderen med harme og slagtede vædderen og brækkede dens to horn. Og der var ingen kraft i vædderen til at modstå gedebukken, men gedebukken kastede vædderen til jorden og trampede på den. Og ingen kunne udfri vædderen fra gedebukkens hånd. (Dan. 8.7)
Gedebukken får 4 horn
8.8: Så er det gedebukken der blev mægtig. Da den er mægtigst brækker det store horn af og der vokser 4 bemærkelsesværdige frem i stedet for med hensyn til 4 vinde/ånder fra himlen. (Dan. 8.8) – Da gedebukken er mægtigst brækker det store horn altså af og i stedet vokser 4 bemærkelsesværdige horn frem i stedet for, som har noget med 4 ånder fra himlen at gøre. Så det er “Gedebukken med de 4 horn“.
Og et lille horn
Dan. 8.9: Fra en dem (fra en af de 4 horn) kommer et lille horn og som det vokser op (bliver stor) overlegenhed (er et navneord), mod syd og mod øst og mod det hellige land. – Her ser vi at det er ud fra én af de 4 horn at der vokser et lille horn frem som bliver meget stort. “Gedebukken får et lille horn“.
Som bliver meget stort
Jeg kan desværre ikke hebraisk. Fortsættelsen er mærkelig i Dan. 8.10-12. For der står at det lille horn vokser helt op til himlens hærskarer, og at den kaster til jorden fra hæren og fra stjernerne og tramper på dem. Han, altså det lille horn, avancerer selv op til hærens fyrste og han ophøjer sig selv (over) det daglige (underforstået offer) det hellige sted bliver kastet ned. Og en hær bliver givet over det daglige (offer) i overtrædelse. “Sandheden kastes til jorden“, og han gør fremgang.
Hvor længe varer det?
I Dan. 8.13 er der en hellig, som spørger en anden hellig om, hvor længe det vil vare; visionen om det daglige og opsætningen af den ødelæggende overtrædelse og det hellige og hæren som trampes ned? Svaret han får er 2.300 aftenener og morgener …. Så afsluttes sætningen med to ord: 6663: at være/gøre retfærdig eller retskaffen, vende sig til retfærdighed & 6944: hellighed. Med nogle påhæftede forholdsord, hvilket de oversætter til: så skal det hellige renses.
Tydning af synet
8.15: Da Daniel forsøger at forstå det, han ser, ser han en mand og hører en røst, der råber til Gabriel, at han skal udlægge synet for Daniel. Så får Daniel udlægningen på det han så (Dan. 8.16). Og Daniel får at vide, at synet gælder “Endetidens fastsatte tid” (Dan. 8.17). Og at det er i “Vredens sidste tid” (Dan. 8.19).
Så vi ved altså, at endetiden har en fastsat tid. Og den kaldes for vredens sidste tid.
Den tvehornede vædder
Daniel får at vide, at den tvehornede vædder er kongerne af Medien og Persien. Jeg kan se at Medien er en del af Iran, og det er Persien også (den største del). Så jeg må gå ud fra at Medien og Persien er Iran. – Vi fik at vide i synet at vædderen fik to horn og det ene horn var højere (måske skal det forstås større) end det andet og det højere horn kom op sidst. Jeg har ikke undersøgt hvilken del Medien eller Persien, der er størst og kom sidst. Men de to dele til sammen er det nuværende Iran.
Så vi ved altså, at Iran vil blive magtfuld og være som et vilddyr, og ingen kan gøre noget ved det. Indtil gedebukken kommer og besejrer vædderen. (Kan det være 3. verdenskrig?)
Den djævelske buk
Daniel får også at vide (Dan. 8.21), at bukken er Grækenland. De oversætter det til den lådne buk, men ordet (8163) har flere betydninger også: djævel, ged, behåret, kid, kraftfuld, voldelig, satyr, som er en græsk skovgud: en lysten eller sensuel mand; liderlig. Så det er noget djævelsk, kraftfuld og voldelig noget.
Det store horn imellem dets øjne er den første konge eller hersker. Hvad er Grækenland så? Jeg ved det ikke, men Grækenland er jo en del af EU. Kan det være EU, der hentydes til? Eller bliver Grækenland magtful igen? Men vi ser igen her, at hornet er en hersker.
Deles til 4 kongelige
Dette “græske” rige vil blive delt i 4 … (Dan. 8.22). Ordet der bruges er 4438, og det betyder: Kongelige, kongelig magt, regeringstid, kongerige; imperium, rige, regeringstid, kongelig. Eller et styre; konkret, et herredømme – imperium, kongerige, rige, regeringstid, kongelig. – Det kan altså betyde, at den djævelske buks rige vil blive delt til 4 kongelige. Hvem eller hvad er disse 4 kongelige?
De 4 kongelige
I Dan. 8.22 ser vi, at der vil komme 4 kongelige. De oversætter det til, at der skal fremstå 4 riger af hans folk, dog uden hans kraft. Men den oversættelse synes jeg ikke passer til alt det andet. Det ord, der er brugt, er 1471, som har flere betydninger, men det betyder: fra ikke jøder. De 4 kongelige kommer altså fra ikke jøder. Og ikke i dets (altså det første riges) kraft eller evne.
Der står ikke, at det er i mindre kraft. Det betyder, at det vil være nogen, som ikke er jøder. Det kan jo være alt andet. Og det er i eller med en anden evne eller kraft end det første rige. Jeg tror absolut ikke, at de vil være mindre kraftfulde. For det vil være disse 4 kongelige, som i slutningen af deres regeringstid vil rejse denne voldsomme konge.
Efter de 4 kongelige
Det er altså de 4 kongelige, der vil rejse denne voldsomme konge, i den sidste tid af deres regeringstid. Denne voldsomme konge er som allerede skrevet “Kongen i endetiden“. Denne konge i endetiden er også “Uslingen i Daniel 11“. Og vi ved at denne usling vil få lov at regere i de sidste 3 ½ år af den 70. år-uge. Hvilket jo også stemmer overens med det der står her i Dan. 8.
Vi fik også at vide i Dan. 8.8-9, at det var ud fra det ene af de 4 horn, altså fra en af de 4 kongelige, at det lille horn voksede ud. Det betyder jo så også, at det er det lille horn, som er kongen i endetiden.
Det lille horn er den voldsomme konge
Dan. 8.23 – I slutningen af de 4 kongeliges (4438) regeringstid, når de har fuldendt deres overtrædelser, så vil de rejse denne voldsomme konge, “Kongen i endetiden“. De 4 kongelige vil altså (6586) lave overtrædelser og gøre oprør. Og de har også en begrænset regeringstid, da det er i slutningen af deres regeringstid, at de rejser den voldsomme konge.
Kongen knuses
I Dan. 8.25 står der, at den voldsomme konge, skal rejse sig mod kongernes Konge (2 x 8269) altså mod Gud, men så skal den voldsomme konge knuses, dog ikke med menneskehånd, altså er det Gud, der gør det. Og vi ved fra drømmen om billedstøtten at hele statuen blev knust af en sten til sidst. Jesus er stenen. Vi ved også fra 1. Mos. 3.15, at kvindens sæd, som jo er Jesus, skal knuse slangens hoved. Det er når Jesus kommer tilbage til Oliebjerget, at han vil knuse de onde og deres onde rige på jorden.
Om en fjern fremtid
I Dan. 8.26-27 ser vi, at Daniel får at vide, at synet gælder en fjern fremtid. Og at han skal lukke for synet. Daniel var fyldt med rædsel og var syg en tid efter han fik synet. Og han kunne ikke forstå det.
Fortsætter næste side med:
Oplysningerne
fra Daniels 2. åbenbaring – synet om
vædderen og gedebukken