De øvrige skrifter


Således har også vor elskede broder Pau­lus med den vis­dom, som blev ham givet, skrevet til jer, | som han gør i alle sine breve, når han i dem taler der­om; i dem findes der ting, som er van­ske­lige at for­stå, og som de ukyn­dige og ube­fæs­tede til deres egen for­tab­else for­drejer, ligesom de gør med de øvrige skrif­ter. 

2. Pet. 3.15b-16


Øvrige

Ordet øvrig er et til­lægs­ord. Øvrig be­tyder: som ud­gør den res­te­rende del af det netop om­talte. Det res­te­rende, altså resten af noget. Øvrige er fler­tals­for­men. – Det må nød­ven­dig­vis være af noget og resten af det samme. En rest er er en mindre del, som er til­bage af en større hel­hed. Når noget så er resten af noget, så er det af det samme. Det res­te­­rende af noget er resten af det om­talte. Det er be­tyd­ningen af ordet.

Hvis jeg har noget, som jeg har for­talt om. Og jeg så siger: “Ligesom de øv­rige …”. Uanset hvad, det er “de øv­rige” af, så er det af det samme. Hvis det var af noget andet, så hed det af de andre ….

Peter fortæller

Peter har i ver­sene før fortalt om Her­rens dag, som skal komme som en tyv. Den Her­rens dag, hvor him­lene skal forgå med brag og ele­men­terne skal komme i brand og op­løses, og jorden og alt men­nes­ke­værk på den skal brændes op. Så kommer Peter med en op­for­dring til at leve i hel­lig livs­før­else og guds­frygt, mens vi venter på den Herrens dag. Stræb efter at komme til at stå uplet­tede og dadel­fri for ham (Jesus) i fred.

Grundteksten

Min over­sæt­telse fra grund­teksten af 2. Pet. 3.15b-16: (15) Ligesom også vores el­skede bror Paulus skrev til jer (16efter den visdom han blev givet, ligesom også i alle bre­vene, tal­ende i dem om disse ting; i hvilke der er noget som er svært at for­stå, som de ulærde (261) og ikke fun­de­rede (793) for­drejer, lige­som også de øvrige skrifter, til deres egen for­tabelse (684).

261 – et adjektiv, fra: 1 – som ne­gativ par­tikel og 3129 – lære; derfor: ulærd, uop­lyst.

793 – et ad­jektiv, af­ledt af: 1 – “ikke” og 4741 – “be­kræfte”. Egent­lig: ikke for­an­kret/­fun­deret (usta­bil), be­skriver en per­son, der (bog­stav­e­ligt talt) ikke har en stav at støtte sig til – altså en per­son, som man ikke kan stole på, fordi de ikke er sta­bile (ikke for­bliver ufor­ander­lige, dvs. er upå­lide­lige).

Og videre om Paulus

Peter for­tæller om Pau­lus: At Paulus også for­tæller om disse lige om­talte ting (Her­rens dag og Guds frel­ses­vilje) i sine breve. At der i Paulus’ breve er ting, som er van­ske­lige at for­stå. At de ukyn­dige og ube­fæs­tede for­drejer det, lige­som de også for­drejer de øv­rige skrif­ter …

Peter kalder Paulus en elsket bror. Pau­lus har fået visdom, og selv­føl­ge­lig er den visdom fra Gud. Pau­lus for­tæller også om Her­rens dag i sine breve. I Pau­lus’ breve er der ting, der er van­ske­lige at for­stå. De men­nes­ker, som ikke er lærde og ikke er for­an­krede i Guds ord, men har svært ved at forstå disse ting, de kan for­dreje de ting, de ikke kan forstå.

Kan du ikke forstå det?

Hvis der er ting i Guds ord, du ikke kan forstå, så er­kend din mang­lende for­stå­else og søg efter svar­ene i Guds ord. Vi finder “Lidt her og lidt der“, og så må vi for­stå Guds ord i lyset fra Guds ord. Men det er endnu værre, hvis der er noget, du ikke vil ac­cep­tere i Guds ord, så har du et al­vor­ligt pro­blem. Uanset hvad den mang­lende for­stå­else af Guds ord kan skyl­des, så “For­drej ikke Guds ord!“, for det er livs­far­ligt at for­dreje og der­med ændre på Guds ord.

De øvrige skrifter

Nu har jeg vist ud fra ord­bøg­erne, hvad øvrige be­tyder. Når Peter så siger: “Lige­som de gør ved de øvrige skrif­ter“, så har han to dele af det samme, Paulus’ breve, som han har nævnt, og den res­te­rende del af skriften, men begge dele er SKRIF­TEN. Peter har lige om­talt Pau­lus’ breve og siger, at der er nogen, som for­drejer dem, altså Pau­lus’ breve, lige­som de øvrige skrifter, altså ligesom de for­drejer resten af skrif­terne. Det be­tyder at Paulus’ breve er en del af skriften.

Selvfølgelig er de det. Men der er nogen, som har fået den dumme ide at Pau­lus’ breve ikke hører med til skrif­ten. Jeg skriver dumme ide, for det er vir­ke­lig dumt. Peter siger, at fordi der er noget, de ikke kan for­stå, så er der nogen af de ulærde og uaf­klar­ede, som for­drejer skrif­ten. Men det har meget alvor­lige kon­se­kven­ser, hvis de ikke vil om­vende sig. Det kan du se på siden “Fordrej ikke Guds ord!“.

Forstår ikke

Jeg har set, at Jon Knudsen har skrevet til en på sin face­book­side: “Peter siger, at de Pau­linske breve ikke er Bi­bel­ske, sagt med andre ord.” (Citat­slut.) Det er ud fra 2. Pet. 3.16. – Men det er LØGN, det Jon skiver. – Peter siger jo netop her, at Paulus’ breve er en del af skrif­ten. Det har jeg netop be­vist, ud fra hvad ordene be­tyder. Jon kan altså ikke forstå dansk her. Jon har vist glemt at læse, hvad der står i resten af verset og læse det i sin sam­men­hæng. Jon for­drejer vir­kelig Guds ord her, som han des­værre også gør med flere andre ting efter­hånden. Det er livs­far­ligt.

Derfor blev jeg ved med at skrive sand­heden til Jon på hans face­book­side, men jeg blev “Cen­su­reret væk af Jon Knud­sen“. Det, jeg skrev til Jon, kan du se ud fra min side her: “Ind­holds­for­teg­nelse til min face­book­side“.