Den lovløse


Og da skal den lovløse åbenbares

2. Tess. 2.8a


Hvem eller hvad er denne lovløse? Er det et menneske? Eller er det noget andet? Jeg kalder “ham” “Her­skeren i ende­tiden“.

Det dræbes ikke

Jeg er ikke sikker på, at denne lovløse nogen, er et men­neske af kød og blod. Der står i 2. Tess. 2.8 – at Herren skal for­tære eller øde­lægge (337) denne lov­løse med sin munds ånde og gøre denne lov­løse virk­nings­løs (2673) ved hans (og det må være Jesu) gen­komst, for der er brugt hele to for­skel­lige ord på græsk, som bruges om Jesu gen­komst. Det er ordene: (2015) til­syne­komst og (3952) en til­stede­vær­else, et komme, som bruges især om Kristi gen­komst.

Det kan ikke være, når den lov­løses kommer til syne. For der står her, at den lov­løse bliver øde­lagt ved denne til­syne­komst og den lov­løse vil få 3 ½ år at virke i. Så det kan kun være ved Jesu gen­komst at den lov­løse øde­lægges.

Desuden får denne lov­løse, som også er “Uslingen i Daniel 11“, jo lov at slide Israel op og knuse dem i 3 ½ år. Der­efter vil han/­det blive øde­lagt. Det græske ord 337 betyder: at tage op, tage væk, gøre en ende på. Det bruges om: Jeg tager op, tager livet af, gør en ende på, myrder. Men det er jo ikke det, som selve ordet betyder. Det kan jo have flere be­tyd­ninger. Her tror jeg, det er mest rigtigt at bruge: at gøre en ende på og øde­lægge.

Der står jo, at Jesus med et åndepust vil ødelægge og gøre en ende på denne lovløse usling. Og så er der brugt ordet (2673), som be­tyder: at gøre ubrug­elig, af­skaffe. Der er ikke brugt ord, der di­rekte be­tyder at dræbe og aflive. Hvorfor mon ikke? Jeg tror, at det er fordi, denne lovløse usling, afkom fra fortabelsen, faktisk har noget med kunstig in­tel­li­gens at gøre, og derfor ikke er et normalt men­neske. Der står, at Jesus vil af­skaffe det og gøre det ubrug­elig. Det er jo ikke et udtryk, man normalt vil bruge om et men­neske.

Dette lovløse får 3 ½ år

Men der står altså, at denne lov­løse “usling” vil få 3 ½ år at virke i. Det vil blive af­sløret efter at til­bage­hold­eren er kommet.

Tilbageholderen

Hvem er til­bage­hold­eren? Der står ikke i grund­teksten, at det der nu holder tilbage først skal fjernes. Der står ikke noget om at fjerne noget. – Jeg har ikke nået at få dette skrevet endnu, da der er så meget mere at se og forstå af dette vers. Så fort­sæt­telsen må komme på siden: “Til­bage­hold­eren“, når jeg får den skrevet færdig.