Den sidste basun eller den sidst trompet. Det er det græske ord 4536 σάλπιγξ ≈ sálpigx / σάλπιγγος ≈ sálpiggos, der er brugt, og det betyder: en basun, en trompet, en hornlyd. Det bruges om lyden af en trompet, af en basun.
Guds vejviser om enden
Jaco Prinsloo har skrevet en bog “God’s Roadmap to the End” – Guds vejviser om enden. Den er på engelsk, og du kan læse den her.
Her har jeg oversat det 11. kapitel af Jacos bog med deepl. Desværre virker linkene i indholdsfortegnelsen ikke i hans bog, men det 11. kapitel starter her. Overskrifterne har jeg indsat for overskuelighedens skyld og disse firkantede klammer [. . . ] har jeg også indskudt.
Kapitel 11 – Den sidste trompet
Fra Det Nye Testamente ved de, der forventer deres brudgoms genkomst, at Gud har givet klare indikationer om tidspunktet for denne begivenhed. Dette kan også forventes på baggrund af de mønstre, der er givet i Det Gamle Testamente, som peger på Israels Messias’ første komme. Nedenfor er nogle af disse henvisninger givet til Guds Kirke, som jeg kort vil gennemgå for at tage fat på noget af den forvirring, der findes i de troendes legeme om tidspunktet for disse begivenheder:
1. Kor. 15.51-52: Se, jeg viser jer et mysterium: Vi skal ikke alle hensove, men vi skal alle forvandles i et øjeblik, i det øjeblik [in the twinkling of an eye], ved den sidste basun [the last trump]; thi basunen skal lyde, og de døde skal opstå uforkrænkelige, og vi skal forvandles.
Da Paulus skriver sit brev til korinterne, nævner han “den sidste trompet”, og dette har efter min mening ført til mange modstridende synspunkter i Kristi legeme med hensyn til kirkens afgang fra jorden. Mange mener, at tidspunktet for Guds indgriben for at fjerne sin Kirke fra jorden og det, som Paulus talte om ovenfor, hænger sammen med de profetier, som Johannes får i Johannes’ Åbenbaring, når han fortæller, at den syvende basun lyder, og at dette er “Den sidste trompet”.
Ingen modsigelser i Guds ord
Der er dog nogle problemer med denne opfattelse, som jeg gerne vil påpege. Det er meget vigtigt at huske, at når man fortolker Guds ord, må det aldrig føre til modsigelser med andre passager, som også findes i Guds ord. Hvis man støder på en tilsyneladende modsigelse, er vores forståelse forkert, og vi må søge efter en alternativ fortolkning af det pågældende spørgsmål.
Ingen forklaring på den sidste basun
For det første, når Paulus nævner “Den sidste basun” i denne passage, giver han ingen yderligere præcisering af, hvilken basun han henviser til, hvilket ville være mærkeligt, hvis han henviste til den syvende basun i Johannes’ Åbenbaring. Den syvende trompet i Johannes’ Åbenbaring var ikke blevet åbenbaret på det tidspunkt, hvor Paulus skrev dette brev, og brevet til korinterne blev skrevet længe før Johannes modtog åbenbaringen på Patmos.
På det tidspunkt, hvor Paulus skrev dette brev, ville han ikke have været bekendt med den syvende basun i Johannes’ Åbenbaring, da Gud åbenbarede den specifikt for Johannes. Efter min mening ville det derfor være meget usædvanligt at nævne noget som “Den sidste trompet” uden at Paulus forklarer det nærmere, hvis det virkelig var den syvende trompet i Johannes’ Åbenbaring, han henviste til.
Herrens festdage markeres
For det tredje er det ud fra de mønstre, som vi har set anvendt i Guds ord, en selvfølge, at når tidspunktet for en særlig begivenhed angives eller omtales i Guds ord, så har det at gøre med opfyldelsen af en bestemt Herrens festdag. Vi ved fra et eksempel, at når Gud annoncerer særlige begivenheder gennem dem, som han inspirerede til at skrive de bøger, der er indeholdt i hans ord, vil de altid falde på en festdag og vil være ledsaget af en himmelsk markør, hvis det er starten på en serie.
På trompeternes fest
En fortolkning, der er mere logisk, og som kan anvendes på Paulus’ henvisning til “Den sidste trompet”, som efter min mening også giver meget mere mening, er, at han henviste til den sidste trompet, der blæses på en af Herrens højtider. Det er da helt indlysende, at dette ville pege på trompeternes fest. Hvis vi ser på Israels historie og tradition omkring denne festdag, ved vi, at der historisk og traditionelt set forud for denne [trompeternes] festdag blæses i trompeter hver dag i hele Elul-måneden for at kalde Israel til selvransagelse og omvendelse.
Dette går forud for den to-dages periode, hvor den første dag i det jødiske nytår annonceres med “den sidste trompet”. Det forhold, at Paulus nævner “Den sidste trompet” uden at skulle forklare mere detaljeret, hvad det er, han henviser til, tyder på, at læserne af brevet ville have vidst præcis, hvad Paulus talte om – nemlig trompeternes fest, hvor “den sidste trompet” er et velkendt aspekt af denne specifikke fest. Yderligere beviser til støtte for dette synspunkt kommer fra Jesus selv, da han diskuterede endetiden med sine disciple:
Dagen eller timen
Matt. 25.13: Vågn derfor, for I kender hverken dagen eller timen, på hvilken Menneskesønnen kommer. Denne henvisning til trompeternes fest blev foretaget af Jesus selv, da det er den eneste festdag i Israels kalender, hvor ingen kendte den dag eller det tidspunkt, hvor det nye år ville blive annonceret. Bemærk også, at det kun er dagen og timen, som ikke ville være kendt af dem, der så på, men der står intet om måneden eller året. Dette ville indsnævre den mulige tidsramme for denne begivenhed til 2 dage. Dette bekræftes yderligere af passager, som ses nedenfor:
Som en tyv om natten
1. Tess. 5.2-6: For I ved selv udmærket, at Herrens dag kommer som en tyv om natten. For når de siger: “Fred og tryghed!”, så kommer den pludselige ødelæggelse over dem som veer over en frugtsommelig kvinde, og de kan ikke undslippe. Men I, brødre, I er ikke i mørke, så at den dag skulle komme over jer som en tyv. I er alle lysets og dagens børn; vi er ikke af natten eller af mørket. Lad os derfor ikke sove, som de andre, men lad os våge og være ædruelige.
Men ikke for os, der lever i lyset
Det er klart, at Paulus, der her påpegede, at de troende skal se frem mod “den sidste trompet”, også påpeger, at de troende ikke befinder sig i mørket, og at vi vil være i stand til at kende “den dag”, hvor vores håb vil være fuldkomment. Dagen vil ikke overfalde de troende som en tyv om natten. Det er desuden virkelig forbløffende, at Paulus også inddrager den himmelske markør ved at nævne “kvinden i veer“, der endnu en gang er vævet ind i fortællingen og giver den himmelske markør, der vil ledsage festdagens opfyldelse, som vi er ved at opdage.
Jesus fortæller også dem, der lyttede til ham, at de skal se op – på den himmelske markør, der vil være til stede i en periode på 9 måneder med et meget karakteristisk tegn kort før tegnets opfyldelse – når de ser endetidens tid nærme sig og de begivenheder, der kommer til at ske, som han fortalte dem om:
Luk. 21.28: Og når disse ting begynder at ske, så se op og løft jeres hoveder, for jeres forløsning nærmer sig.
Begyndelsen til sorger
Jesus fortalte sine disciple, at der ville være visse tegn før hans genkomst. Disse tegn vil gå forud for hans genkomst som en tyv om natten, når de “som er i mørket” ikke forventer hans genkomst. Gud er også yderst nådig ved at tillade dem, der venter på hans genkomst, at sammenligne de profetier, som Jesus gav i Mattæus 24, med de begivenheder, der vil finde sted i verden i den tid, hvor tegnet “den fødende kvinde ” på himlen vil udspille sig.
På denne måde vil der ikke være nogen tvivl for dem, der holder øje med, om virkeligheden af Herrens genkomst, når disse begivenheder begynder at udspille sig. Jesus nævner de tegn, der vil pege på hans snarlige tilbagevenden, før endens tid begynder, og at specifikke tegn vil føre ind i enden, men ikke være selve enden. Han omtalte dem som “begyndelsen til sorger”:
Matt. 24.4-8: Jesus svarede og sagde til dem: “Pas på, at ingen forfører jer! Thi mange skal komme i mit navn og sige: “Jeg er Kristus!” og de skal forføre mange. Og I skal høre om krige og rygter om krige; se til, at I ikke bliver forfærdet; thi alt dette skal ske, men enden er endnu ikke kommet. Thi nation skal rejse sig mod nation og rige mod rige [krig], og der skal være hungersnød og pest og jordskælv på forskellige steder. Alt dette er begyndelsen til sorger.
Den fødende kvinde ses hvert år
Hvis vi holder os for øje, hvad Jesus, Paulus og andre sagde om denne tidsperiode og de mange henvisninger til “den fødende kvinde” både billedligt og i det fysiske tegn, der vil vise sig mellem den 16. december 2016 og den 23. september 2017, kan vi logisk forvente, at sorgernes tid er perioden mellem undfangelsen og barnets fødsel.
Vi ved, at Gud sagde i 1. Mosebog 3.16, at han ville mangedoble kvindens “sorger” under fødslen meget, hvilket ville fortælle os, at de forudgående tegn, som Jesus nævnte ovenfor, også ville forekomme mellem disse to datoer og ville stige i intensitet, efterhånden som den fastsatte dato nærmer sig.
1. Mos 3.16: Han sagde til kvinden: “Jeg vil gøre din sorg og din undfangelse meget større; i sorg skal du føde børn, og din lyst skal være til din mand, og han skal herske over dig.
Vi får se
Hvis min forståelse af dette er forkert, vil I vide det, da verden bare vil fortsætte som sædvanlig. På den anden side, hvis min fortolkning af Guds ord er korrekt, vil der ifølge Jesu ord ske bemærkelsesværdige begivenheder mellem de to nævnte datoer, som har at gøre med krige, mærkbar hungersnød og plager og store jordskælv rundt om i verden.
Ifølge Jesu ord skal vi forvente at se en stigning i krige, specielt i Mellemøsten, da vi ser den røde hest, der repræsenterer krig, og som nævnes i Zakarias 5, forblive i Mellemøsten, mens de andre heste bevæger sig ud i resten af verden. Der vil også være hungersnød og sygdomme, der vil stige i denne periode – vi ved allerede, at ebola-virussen har kostet store tab på mennesker i Vestafrika og stadig er aktiv. Zika-virussen (sandsynligvis en manipuleret GMO for at kontrollere verdens befolkning), som ikke er blevet set tidligere, synes at være en anden kandidat, der kan få meget alvorlige konsekvenser for verden.
Med vejrmønstre, der har ændret sig dramatisk i løbet af det seneste årti, vil hungersnød og fødevaremangel få en dybtgående indvirkning i 2017 [eller hvilket år det nu bliver, det kan være i år], hvis denne profeti forstås korrekt. Det vigtigste vil være stigningen i store jordskælvsaktiviteter rundt om på kloden som følge af den slyngelplanet/det slyngelplanet-system, kendt som Nibiru, der nærmer sig jorden og påvirker jorden med sin stærke magnetiske og gravitationelle indflydelse.
Se og forstå
Jeg tror, at det er Guds barmhjertighed og nåde, der tillader en periode på 9 måneder, hvor de mennesker, der tvivler på hans ord og tidspunktet for hans komme, vil få mulighed for at verificere de oplysninger og tegn, som er profeteret i hans ord, i forhold til den situation, der opleves på jorden, og som vil udspille sig foran vore øjne.
Gud har tilladt sit folk, som venter på hans genkomst, at vide, at tiden er kommet til vores afrejse fra denne verden ved at se på begivenhederne omkring os i verden og markeret ved tegn i stjernerne. Disse tegn og profetier har han givet sin brud, så hun kan vide, at hans genkomst for at hente hende og tage hende med sig til himlen er nært forestående.
Kapitel slut.
Efterskrift
Jaco Prinsloo har skrevet denne bog nogle måneder før d. 23. september 2017, hvor det første af Åbenbaringen 12 tegnene viste sig på himmelen.
På det tidspunkt var han overbevist om, at Jesus ville komme igen, når dette tegn ville vise sig på himmelen.
Citat fra Jacos bog “God’s Roadmap to the End” – Guds vejviser om enden – kapitel 9:
Når vi ser på beskrivelsen i Åbenbaringen 12, sker den specifikke stjernejustering den 23. september 2017. Det, der gør denne dato utrolig vigtig og relevant med hensyn til festdagene, er det faktum, at “kvinden i veer-tegnet” markerer og afslutter trompeternes fest. Hvorfor er dette så vigtigt? Det er af største betydning, da Israels profetiske ur vil blive genstartet, så snart kirkealderen er slut. Baseret på Yeshuas og Paulus’ henvisninger til denne tid ved vi, at Gud vil fjerne sin Kirke fra jorden på det tidspunkt, hvor den himmelske markør signalerer afslutningen af trompeternes højtid.
Det faktum, at tegnet i Åbenbaringen 12 falder nøjagtigt sammen med det tidspunkt, hvor denne højtid afsluttes, signalerer klart det tidspunkt, hvor Gud afslutter kirkealderen og flytter sit fokus tilbage til Israel. Dette svarer til en korrekt genstart af Israels profetiske ur med 7 år, der begynder at tælle ned fra denne dag, indtil Gabriels profeti som givet til Daniel i Daniel 9 er fuldført.
Citatslut.
Den sidste trompet afslutter trompeternes fest
Når der blæses i den sidste basun/trompet/shofar på trompeternes fest, så markerer det altså, at nu slutter trompeternes fest. Jeg troede faktisk, at det markerede at nu startede festen. Men jøderne fejrer trompetfest over to dage, da de ikke ved på forhånd hvilken dag, der vil være dagen for trompetfesten.