Når de siger: »Fred og ingen fare!« da er undergangen pludselig over dem ligesom veerne over den frugtsommelige, og de skal ingenlunde undslippe.
1. Tess. 5.3
Hvem er “de”?
Ja, det ville da være rart at vide, eftersom der kommer undergang over dem. Det er Paulus, der skriver det. Og det er faktisk om Jesu genkomst. Fra 1. Tess. 4.13 til 5.11 fortæller han om Jesu genkomst. I verset før har Paulus lige fortalt, at Herrens dag kommer som en tyv om natten. Så det er altså dem, som bliver overraskede over Jesu genkomst. Det er om dem, for hvem det kommer som en tyv om natten.
“De” er nogle, som siger: “Fred og ingen fare!” – “De” er ikke lysets børn. Gud er lys. Og det er Gud, der oplyser os. Så det er vigtigt, at mørket ikke har erstattet lyset i os. Lever vi så i lyset? Vi må faktisk også elske sandheden. Vi må vise vores kærlighed til sandheden ved at adlyde Guds ord.
Dem og os
Paulus har faktisk delt mennesker i to lejre, dem og os. Nogle for hvem Jesu genkomst kommer “som en tyv om natten”, og nogle som ikke bliver overraskede. I 1. Tess. 5.5 skriver Paulus: Thi alle er I lysets børn og dagens børn; vi hører ikke natten eller mørket til. –
Lyset eller mørket
Så den deling Paulus gør er altså mellem lysets og dagens børn og dem, der hører mørket og natten til. – Lever vi i lyset? Eller lever vi i mørket? –
Lysets børn
Paulus skriver, at vi ikke hører natten eller mørket til. Vi bør ikke sove som de andre. (Og her er det selvfølgelig ikke søvnens hvile for legemet, han taler om.) Vi skal våge og være ædru. Vi skal ikke beruse os i noget som helst, der hører denne verden til. Vi bør være vågne og på vagt. Når vi hører dagen til, så bør vi være ædru.
Sober
1. Tess. 5.8: Men da vi hører dagen til, så lad os være ædru, . . . – Ordet, der er oversat til at være ædru, har en langt videre betydning end at ikke være beruset af vin o.lign. Når jeg ser, hvad der står om det græske ord – 3525 – νήφω ≈ nēphō, så ser jeg langt mere. Ordet sober er faktisk et langt bedre ord at bruge end ædru.
Sober – skriver de på engelsk. Det betyder: sober: at være ikke beruset eller påvirket af brug af alkohol eller stoffer. Det kan også betyde: Seriøs eller standhaftig i karakter eller opførsel: Sobre mennesker afholdt sig fra at fælde en dom, indtil alle fakta kom frem. Ordet sober oversættes også til ædru, afholdende, nøgtern, ærlig og mange flere.
At være nøgtern betyder: at være saglig, objektiv og realistisk. At være objektiv betyder: som udelukkende bygger på eller tager hensyn til fakta og således ikke er påvirket, præget eller på anden måde under indflydelse af bestemte (personlige) interesser, opfattelser el.lign.
Vi bør være sobre
Ja, det bør vi altså være. Vi bør være sobre. Vi må være seriøse og standhaftige i vores karakter og ikke bøje os for det, som de onde vil have os til. Vi må faktisk også finde ud af, hvad der faktisk er fakta, og dømme ud fra det. Mange forsøger at benægte fakta? Hvorfor? Det er vel, fordi det faktisk er sandt! – Mine øjne lyver ikke! – Vi må afholde os fra at gøre de ting, som er synd i forhold til Guds ord. Vi må være afholdende fra alt, som vil beruse os i denne verden.
Kan man være beruset af frygt? Jeg ved det ikke, men jeg ved at mange har mistet deres sunde fornuft og deres vurderingsevne, fordi de er blevet lammet af frygt. Kan man være beruset af løgn? Jeg ved det ikke, men mange har hørt så mange løgne så mange gange, at de faktisk tror på dem. Selvom fakta faktisk er, at det er løgn.
Iført tro og kærlighed
Og Videre skriver Paulus i 1. Tess. 5.8: . . . , iførte troen og kærligheden som en brynje og frelseshåbet som en hjelm! – Her er altså noget som skal hjælpe os, hjælpe til at beskytte os. Og det er troen og kærligheden. Og håbet om frelse. 1. Tess. 5.9: For Gud bestemte os ikke til at rammes af hans vrede, men til at få frelsen i eje ved vor Herre Jesus Kristus, – vi er ikke bestemt til at rammes af Guds vrede.
Vi må tro på og stole på Guds beskyttelse af os og omsorg for os. Og vi må vise vores kærlighed til ham, ved at adlyde ham. Vi har et håb om frelse, fordi vi er ikke bestemt til at rammes af hans vrede.
Guds vrede
Guds vrede vil ramme de ugudelige, som lever i mørket, som gør mørkets gerninger, som beruser sig i alt det, der hører denne verden til. De vil komme til at opleve at undergangen pludselig kommer over dem. – Når de siger: “Fred og ingen fare!”
Er her fred og ingen fare nu?
Det virker faktisk som om, der tilsyneladende er fred og ingen fare nu; m.h.t. corona og deres frygts kampagner. Jeg ved ikke, hvordan det ser ud i resten af verden. – Der var en, der skrev på facebook, at han ville vise, at bortrykkelsen ikke kan komme andet end før den store trængsel. Fordi de siger: “Fred og ingen fare”. For når den store trængsel først er begyndt, så er der INGEN, der kan sige: “Fred og ingen fare”. Og han har faktisk fuldstændig ret.
Som en tyv om natten
Og efter bortrykkelsen så vil undergangen komme pludselig over dem, for hvem Jesus kom som en tyv om natten. Ved du, hvem der vil komme til at opleve at Jesus kommer som en tyv om natten? Ellers læs mine sider: “Som en tyv om natten – Mark Biltz” og “Som en tyv om natten“. Ved du god besked om, hvornår Jesus kommer? – “Jesu brud skal hentes” – Er du klar til han kommer? Lever du i Guds nåde?
Har du valgt side?
Gud tvinger ingen, men han “tvinger” faktisk mennesker til at vælge mellem lyset eller mørkets rige nu; for vi lever i adskillelsens tid. – Så vi går alle på en farlig vej! – Er du stadig et normalt menneske? – Hvem ejer dig? – Hvem har sit ejerskabsmærke i dig? Gud eller Dyret? Har du – Guds navn i dit DNA? Eller har du fået en ny herre? – Ingen kan tjene to herrer. Hvem adlyder vi? Hvem er det, vi tilbeder? Hvad vil det sige at tilbede nogen?
Få valgt i tide!
Og skift side, om du er kommet på den forkerte side.
En dag er det for sent!