Hvad er Guds nåde? Lad os først se, hvad ordet betyder.
Nåde betyder
Det græske ord er 5485 – χάρις – charis, det oversættes til grace, kindness. – Grace har flere betydninger bl.a.: En disposition til at være gavmild eller hjælpsom; velvilje. Barmhjertighed; mildhed. En midlertidig immunitet eller fritagelse; benådning. Guddommelig gunst, der gives frit til mennesker, som f.eks. ved at give frelse fra synd. Tilstanden af at have modtaget en sådan gunst. En fortræffelighed eller magt, der er tildelt af Gud. – Kindness: venlig, venlighed.
Nåde: mild, overbærende eller tilgivende indstilling eller handlemåde; eftergivelse af en straf; velvilje fra en højtstående person eller autoritet. Guds barmhjertige og tilgivende kærlighed.
Formaning
2. Kor. 6.1-2: 1. Som medarbejdere formaner vi jer også til, at det ikke må være forgæves, I har modtaget Guds nåde. 2. (Han siger jo: »I en nådig stund bønhørte jeg dig, og på en frelsens dag hjalp jeg dig«. Se, nu er det en nåderig stund, se, nu er det frelsens dag!) – Vi kan altså modtage Guds nåde forgæves. Så følger en opfordring til at have vidt åbne hjerter. Og derefter:
Modsætninger
2. Kor. 6.14-15: 14. Træk ikke i ulige åg med de vantro, thi hvad har retfærdighed og lovløshed med hinanden at skaffe? eller hvad fællesskab er der mellem lys og mørke? 15. hvordan kan Kristus stemme overens med Beliar? eller hvordan kan den troende have lod og del med den vantro? 16. hvordan kan Guds tempel og afguder have med hinanden at gøre? Vi er jo den levende Guds tempel, thi Gud har sagt: »Jeg vil bo og vandre iblandt dem og være deres Gud, og de skal være mit folk.«
Et åg forbinder to dyr, så de kan trække mere. Bliv ikke bundet sammen med et åg med ikke troende; for hvad fællesskab har retfærdighed og lovløshed? Kan retfærdighed have fællesskab med lovløshed? Nej. Eller hvad fællesskab har lys med mørke? Ingen. Og hvilken enighed har Kristus med Beliar? Ingen, tværtimod. Beliar er en fordrejelse af det hebraiske Belial, der egentlig betyder værdiløshed, slethed. I NT bruges det som betegnelse for Djævelen eller måske for Antikrist. Der er absolut ingen enighed mellem Kristus og Djævelen/Antikrist.
Eller hvilken andel kan en troende have med en en ikke troende? – Kan en troende have åndeligt fællesskab med en ikke troende? Nej, det kan ikke lade sig gøre. Kan Guds tempel have med afguder at gøre? Nej, og vi er Guds tempel. Gud vil bo og være i os. Men han vil ikke være der, hvis hans modstandere også skal være der. Så vi må vælge, det er enten eller ikke både og.
Ikke Gud & Dyret
Vi kan ikke underordne os både under Gud og under Dyret. Vi må vælge, hvem vi vil adlyde og tjene. – Ingen kan tjene to herrer – Det er enten Gud – ELLER – Dyret.
Derfor
2. Kor. 6.16 – 7.1: 17. Derfor: »Drag bort fra dem, og skil jer ud, siger Herren, og rør ej noget urent, så vil jeg tage imod jer 18. og være jer en Fader, og I skal være mine sønner og døtre, siger Herren, den Almægtige.« 7.1. Da vi nu har disse forjættelser, mine elskede! så lad os rense os fra alt, som besmitter legeme og ånd, og gennemføre hellighed i gudsfrygt. – Derfor siger Gud, at vi skal drage væk fra hans modsætninger. Vi skal skille os fra disse ting. Vi må ikke røre noget urent. De ting, som ikke er rene i hans øjne og altså så ifølge hans ord.
For så vil han tage imod os og være os en Far, og vi skal så være hans sønner og døtre. Men hvad sker der så, om vi ikke skiller os fra disse ting? Han sagde jo, at det skulle vi, for så ville han være vores Far. Altså vil han ikke være vores Far, om vi ikke gør det. Det må da være klart nok. Vi må adlyde for at få. Altså må vi gøre noget for at opnå hans velsignelser, hans frelsende nåde.
2. Kor. 7.1: Derfor [fordi] vi har disse løfter, elskede, så skulle vi rense os selv fra all tilsmudsning af kød og ånd, fuldføre hellighed i gudsfrygt. – Disse 3 ord: tilsmudsning, kød og ånd, står alle i genitiv. Så det kan være svært at oversætte. Da man ud fra sammenhængen må vurdere deres funktion i sætningen, hvilken slags genitiv det er. Vi kan blive tilsmudset af kødets gerninger og af forføriske ånder.
Hellighed
Gud vil være vores Far, men vi må altså skille os af med alt det, der er hans modsætninger. Vi må rense os fra alt det, som gør os urene. Hvad gør os urene? Det gør synd? Jamen, den har Jesus da renset os for. Ja, det har han, om vi holder op med at leve i den. Vi kan da ikke bare blive ved med at synde og forvente at hans blod uophørligt og automatisk renser os fra synd, hver gang vi gør den samme synd igen. Vi må da bede om tilgivelse og holde op med at gøre de forkerte ting.
Vi skal fuldføre hellighed i gudsfrygt. Hvad skal det betyde? Det kan da ikke betyde, at jeg skal gøre noget? Alt er da af nåde. Jeg kan ikke gøre noget for at fortjene mig til frelsen? – Jo, det betyder, at der rent faktisk er noget, vi skal gøre. Vi får alt af nåde. Vi kan ikke fortjene os til frelsen, men for at få del i frelsen så må vi lade Gud arbejde i os og med os. Vi skal adlyde ham. Vi skal rense os selv fra all køds tilsmudsning. Vi skal afstå fra kødets gerninger. Det må vi holde op med. Og vi skal også rense os fra al ånd, der ikke er Guds Ånd. Den proces kaldes helliggørelse.
Helliggørelse
Så vil vi have andel i Guds frelsende nåde, så må vi lades os helliggøre. Vi er nødt til at omvende os fra al synd. Der er altså forskel på lovgerninger, at forsøge at frelse sig selv via gode gerninger, og helliggørelse. Hvis vi vil retfærdiggøres ved at holde loven, så falder vi ud af nåden (Efes. 5.4.) Vi skal adlyde sandheden. Guds ord er sandhed. Hvis vi vandrer i helliggørelse, så lever vi i nåden og lader os forvandle til hans lighed.
Vi skal vandre i ånden, vores genfødte ånd skal være på tronen i vore liv. Vores sjæl og legeme skal underordne sig vores genfødte ånd. Det er altså ikke Gud, der styrer os. Vi har fået vores frie vilje, for at vi frivilligt skal vælge at leve med ham og adlyde ham. Hvis vi får aflivet vores kød, så kan vi leve ud fra vores ånd, og så vil vi ikke gøre kødets gerninger. Hvad er kødet? – Vi er kaldede til at leve i frihed fra kødet. – Se mere om Kødet.
Jeg ophæver ikke Guds nåde; thi var der retfærdighed ved loven, så var jo Kristus død til ingen nytte. (Gal. 2.21) Men vi må modtage Guds nåde og leve i den.
Ligne Gud
Vi skal faktisk ligne Gud. I Efes. 5.1-2 står der: 1. I skal derfor ligne Gud, som hans elskede børn, 2. og vandre i kærlighed, ligesom også Kristus elskede jer og gav sig selv hen for os som en gave og et offer, »en liflig duft« for Gud. – Og så fortsætter det med flere eksempler på ting, vi ikke skal gøre. Læs endelig siden –
Jeg klippede det ud herfra og lavede det til en side. Men det er meget vigtigt for forståelsen. Der er også en klar besked, da disse vers klart fortæller os, at vi skal adlyde Gud for at få del i hans arv til os, Guds rige. Det er vigtigt, hvis du vil til Himmelen. Og ikke ønsker at blive genstand for Guds vrede. For Gud vil altså straffe de ulydige børn. Så vær lydig mod Gud!
Hovmodig eller ydmyg
»Gud står de hovmodige imod, men de ydmyge giver han nåde.« Jak.4.6. At være hovmodig er at være stolt. Så det er meget vigtigt, at vi ikke er stolte og hovmodige, for så står Gud os imod. Så vær ikke for stolt til at erkende din synd, om du bliver opmærksom på noget. Og omvend dig, så du kan få del i Guds kongerige. Det er de ydmyge, han giver nåde. Så lad os være ydmyge og lade os opdrage, så vi kan få del i –