Mysteriet om bortrykkelsen – J.P. – 1. del

Ingeniør Jaco Prinsloo har en ny serie videoer på You­Tube: The Rap­ture Mys­tery – Mys­te­riet om bort­ryk­kelsen. – Jeg kan absolut an­be­fale at se disse ud­sen­delser. Jeg har lavet en “smagsprøve” på siden her til 1. del. Og har tilføjet lidt. Når der står J.P. er det citat af Jaco Prinsloo. Du kan få “Under­tekster på video­erne” og få dem oversat til dansk.

Jaco Prinsloo skriver

I denne video ser vi igen på, hvad Bibelen har at sige om det kon­tro­ver­sielle emne bort­ryk­kelsen. Så mange af Guds børn skændes om bort­ryk­kelsen, og i stedet for at fo­ku­sere på, hvad Guds ord har at sige om dette, kommer ar­gu­men­terne fra for­skel­lige lejre ud af kon­trol, og der deles meget lidt kær­lighed om denne sag.

Hvis du gerne vil have et ob­jek­tivt syn på bort­ryk­kelsen ud fra et bi­belsk per­spek­tiv, vil denne video åbne døren for dig og give dig de svar, du måske har manglet.


Mysteriet om bortrykkelsen 1. del

Lagt ud 20. maj 2024 – (28:28)


Indledningen

Først: Indledningen.

(3:36) – Lagene i Guds ord. Guds ord mod­siger ikke sig selv.

(4:52) – For­stå­else af Guds ord. – J.P.: “Vi må huske på, hvad vores him­melske Far har for­talt os om for­stå­elsen af hans ord.” – [Se: Es. 28.9-10 og min side: “Lidt her og lidt der“.]

Es. 28.9-10: Hvem skal han lære kund­skab, hvem skal han få til at forstå lærdom? Dem, der er vænnet fra mælken og trukket fra brys­­terne. | For for­­skrift skal være efter for­­skrift, for­­skrift efter for­­skrift; linje efter linje, linje efter linje; lidt her og lidt der.

(5:16) – In­for­ma­tion i Guds ord er tit flere steder. Vi må finde alt om et emne for at få det fulde og sande bil­lede. – (5:25) – Et ek­sempel med jorden i Bibelen, som viser, at vi må se alt i Guds ord ud fra alt andet om det samme emne i Guds ord, for at få den rette for­stå­else.

De dødes opstandelse

(8:47) – I resten af denne serie vil Jaco fo­ku­sere på de dødes op­stan­delse. Så det gælder også for resten af denne video.

(11:48) – Åb. 20.4-5 – Dette er den første op­stan­delse + Matt. 27.52-53 – Jesu op­stan­delse.

Dybdegrav Guds ord

(13:33) – Gud ønsker vi skal grave dybt i hans ord. Gud har endda op­højet sit ord over sine navne – Sal. 138.2: For du har op­højet dit ord over alle dine navne – 2. Tim. 3.16: Alle skrifter er givet ved Guds in­spi­ra­tion. – Matt. 5.18: En jot eller en tøddel skal på ingen måde for­svinde fra loven, ind­til alt er op­fyldt.

(15:10) – Ingen mod­sæt­ning i Guds ord. – Åb. 20.6: Som har del i den første op­stan­delse. – Den første op­stan­delse har flere dele. – 1. Kor. 15.20: Og er blevet den første frugt af dem, der sov. – 1. Kor. 15.23: Men hver person i sin egen ræk­ke­følge Kristus er den første frugt og der­efter dem, der til­hører Kristus ved hans komme.

Guds høstmodel

(16:32) – Guds høst­model: 3. Mos. 23.10-11 – Et neg af af­grøden skal først bringes til Herren. Dagen efter sab­batten skal præsten svinge et neg fra ejer­ens mark for Herren for at ejeren af marken kan få Her­rens vel­be­hag. – Matt. 27.52-53: Da Jesus døde kom der et vold­somt jord­skælv. Og mange af de hel­lige, som var døde, stod op af gra­vene. Og da de var gået ud af gravene efter Jesus op­stan­delse, gik de ind i byen og blev set af mange.

Jesus opfyldte d. 3 festdag

Jesus gik til Him­melen den dag han op­stod (dagen efter sab­batten) [Se Johs. 20.1-18] sammen med de hellige, som også var opstået. Jesus og de hellige, som op­stod fra de døde, var før­ste-grøde-neget af den første op­stand­else, som blev bragt til Herren.

Hele høsten helliges

(19:04) – Efter den første frugt er høstet og første-grøde-neget bragt til Herren, så er hele marken hellig. – Rom. 11.16: Hvis før­ste­grøden er hellig, er resten også hellig. – 3. Mos. 23.22 – Hvor­dan de skal høste marken. – J.P.: Den første af disse to pas­sager for­tæller os, at den første frugts for­mål er at hel­lige resten af høsten. – Hebr. 13.12: For at Jesus kunne hel­lige folket med sit eget blod –

Formålet med at svinge første-grøde-neget for Herren er at hellige hele høsten.

Høsten er delt i 3 dele

(19:54) – I Mos. 23.22 får vi svaret på hvor mange dele høsten består af. Og det er 3 dele: 1. del er første-frugten og 2. del er hoved­høsten. De høstes af ejeren, men d. 3. del, som er hjør­nerne over­lades til de fat­tige. Og mar­kens ejer må ikke høste den del.

Så er der ingen mod­sæt­ning mellem Åb. 20.4-5 og Matt. 27.52-53. – Jo­han­nes så den 3. del af op­stan­delsen.

3 opstandelsesdage

Johs. 2.18-21: På 3 dage vil Jesus rejse sit le­geme op. – 1. Kor. 12.27: I er Kristi le­geme. – 1. Kor. 3.16: I er Guds tempel. – Vi er Kristi legeme og Guds tempel. – Jesus rejste sit eget fy­siske le­geme op på 3 dage. Og Jesus ville rejse sit le­geme af de hel­lige op på 3 dage. – 3 op­stan­del­ses-dage.

I Guds tronsal

Åb. 4.10-11: Jo­hannes så de 24 ældste i Guds tron­sal. Esajas og Ezekiel så også Guds tron­sal, men de så ikke de 24 ældste. Åb. 5.6: Det slag­tede Lam står mellem de 24 ældste. I Hebr. 11 kan vi læse om at de ældste fik et godt vid­nes­byrd på grund af tro. Og der er nævnt mange navne. – De 24 ældste i Guds tron­sal kan være dem, der op­stod sammen med Jesus i første-frugt op­stan­delsen.

Fortsættelse følger

(27:27) – Nogle af de spørgs­mål Jaco Prinsloo vil tage op i de næste videoer, er bl.a:
1. Hvor ser vi de to re­ste­rende høst- og tem­pel­af­snit nævnt i ordet?
2. Hvornår finder disse be­given­heder sted ifølge Guds ord?
3. Hvem eller hvad er Kristi brud, når vi tænker på en tre­delt høst?
4. Hvordan passer Kristi brud ind i lig­nelsen om de 10 jom­­fruer?