Nøglen til forståelse af endetiden

Vil du gerne have en metode til at kunne forstå Guds ord rig­tigt? Det vil jeg. Der er så mange, som siger og skriver så meget for­skel­ligt, og det kan ikke alt sammen være rig­tigt.

Indledning

Der er så mange, som laver ud­sen­delser om ende­tiden (især på eng­elsk). Der er sikkert også mange, som skriver om ende­tiden. Men der kan være så mange for­skel­lige me­ninger om de samme ting. Nu duer det ikke at tro på noget “bare” fordi nogle be­stemte mener det. Jeg ved godt, at det er der rigtig mange der gør. Men det anser jeg i hvert fald for at være far­ligt. Vi må bygge vort liv på Guds ord, som er den faste klip­pe­grund.

Hvad så når så mange på­står for­skel­lige ting ud fra Guds ord, om at der står sådan eller sådan? Og deres på­stande ikke stemmer over­ens? Hvad (ikke hvem) kan vi tro på?

Tro på sandheden

Jeg tror fak­tisk, at de fleste men­nesker ønsker at tro på sand­heden i hvert fald af de kristne. Men hvor­dan finder vi så ud af, hvad der er sandt? Guds ord er sand­hed! Men hvad så når så mange på­står så meget for­skel­ligt, og alle siger, at det står skrevet i Guds ord? Jeg er over­bevist om, at det er så vig­tigt, at vi tror på Guds ord og ikke men­nes­kers me­ninger. Men hvordan kan vi finde ud af, hvad der er sandt?

Jeg syntes, at det var svært at finde ud af visse ting om ende­tiden. Men så be­gyndte jeg at studere ende­tiden i Guds ord. Og jeg tror, at Gud har givet mig “nøglen” til at for­stå ende­tiden rigtigt. Jeg tænkte over, hvordan kan jeg vide, at det skal forstås på den måde. Nogle mener, at Matt. 24.30-31 er Jesu gen­komst til Olie­bjerget, andre at det er bort­ryk­kelsen. Hvordan kan jeg finde ud af, hvad der er sandt?

Nøglen til at forstå endetiden

Jeg er over­bevist om, at det er rigtigt, at Guds ord selv giver os nøglen til at forstå Guds ord. Pro­blemet er bare, at den nøgle, tror jeg, mange dan­skere har svært ved at finde; ganske simpelt fordi den er ændret til det rene “volapyk” i Guds ord. Ja, det er rigtigt. I mine øjne er den ændret til det rene vola­pyk. Prøv at læse, hvad der står i Es. 28.9-11. Og se, hvad der står, på min side “Lidt her og lidt der“.

Find et sikkert udgangspunkt

Ja, jeg er klar over, at det er vigtigt, at finde et helt sikkert ud­gangs­punkt og så bygge vi­dere på det. Når vi læser om ende­tiden, så ser vi det som et billede sat sammen af mange op­lys­ninger. Men hvordan kan vi vide, at det er sat rig­tigt sammen? Når de i gamle dage skulle bygge et hus, så fandt de en vel­egnet sten, som de så brugte til hjør­ne­sten. Ud fra den sten byg­gede de så deres hus. Vi kan sige at den er grund­laget for hele huset. Vi ved, at Jesus er hoved­hjør­ne­stenen og Jesus er Guds ord.

Når et puslespil skal lægges, har jeg altid be­gyndt med hjør­nerne. Når de føl­gende brikker skal lægges til, skal de selv­føl­gelig passe præcis. Sådan er det også med Guds ord. Skrif­terne skal passe præcis, så man er sikker på at det er rigtigt, at dette hører sammen, at det er den samme ting, der skrives om.

Så må vi finde det sikre ud­gangs­punkt i Guds ord. Ja, vi ved, at dis­ciplene fik at vide, da Jesus fór til him­mels, at han vil komme igen på samme måde, altså til Olie­bjerget. Det er altså det sikre ud­gangs­punkt: Jesu gen­komst til Olie­bjerget. Så må vi finde det i Guds ord.


Det sikre ud­gangs­punkt: Zak. 14.4 – “Jesu gen­­komst på Olie­­bjerget


Det sikre udgangspunkt

Jeg kalder det sikre ud­gangs­punkt for “ende­tidens hjør­ne­sten“. Og det fandt jeg i Zak. 14.4: På hin dag står hans fødder på Olie­bjerget østen for Jeru­salem, og Olie­bjerget skal revne midt over fra øst til vest og danne en vældig dal, idet bjergets ene halvdel viger mod nord, den anden mod syd.

Her er ingen tvivl, der står di­rekte, at på den dag står hans fødder på Olie­bjerget, og endda hvor Olie­bjerget er: østen for Jeru­salem. Og Olie­bjerget skal revne midt over fra øst til vest, og der vil dannes en vældig dal, da den ene halv­del glider mod nord og den anden mod syd. Og fra verset før ved vi, at det er HERREN der kommer. Desuden ved vi så også, at så længe Olie­bjerget ikke er revnet på den måde, så er Jesus ikke kommet tilbage endnu.

Oplysningerne vi får

Her i Zakarias’ Bog får vi mange op­lys­ninger om ende­tiden. Det kan du se mere om på siden “Za­ka­rias 12-14“. Når vi læser fra starten i Zak. 14, så ser vi, at der står i vers 2, at Gud vil samle alle fol­kene til an­greb på Jeru­salem; og at byen vil blive ind­taget. Så kommer det faste ud­gangs­punkt med Jesu gen­komst til Olie­bjerget. Her fik vi en oplysning, som vi kan bygge videre på: HERREN samler alle fol­kene imod Jeru­salem. Det står der meget mere om andre steder i Guds ord. Så er det om at finde disse steder.

Vi bygger videre

Vi går ud fra det sikre ud­gangs­punkt, her er det Zak. 14.2, og finder andre op­lys­ninger om den samme be­giv­enhed det samme sted. Her kan vi bygge videre på HERREN samler alle fol­kene imod Jeru­salem. Så finder vi (helst) alle andre steder i Guds ord, hvor netop denne be­giv­enhed står omtalt. Det kan du se mere om på siden: “Gud samler alle hed­ninge­folk“, hvor der også er flere op­lys­ninger at bygge videre på.

Det er sim­pelthen måden. Find det sikre ud­gangs­punkt. Find så til­lægs­op­lys­ninger det samme sted. Og find alle de andre steder, hvor det samme står om­talt. Så kan op­lys­ning­erne sættes sammen i den rigtige ræk­ke­følge, om det er muligt.

Endetiden kædes sammen

Hvordan jeg bygger videre og kæder ende­tiden rigtigt sammen kan du se mere om på siden: “Ende­tiden – kædes sammen“. Der har jeg kædet be­giv­en­hed­erne sammen (så langt som jeg er nået at få skrevet om det).

Vi går ud fra det sikre ud­gangs­punkt i Zak. 14.4 og kæder begiv­en­hederne sammen: Når vi ser på, hvad der står skrevet i “Zakarias 12-14” og “Joels Bog” om­kring denne tid, så får vi at vide, at “Gud samler alle hed­ninge­folk” til an­greb på Jeru­salem. Når Gud har samlet alle folke­slagene om Jeru­salem og byen er blevet ind­taget, så vil Gud føre alle disse hed­ninge­folke­slag ned i Josa­fats dal, fordi Gud vil holde ret­ter­gang mod dem. Når de er sam­lede der, så er det at “Solen skal for­mørkes og …” månen blive som blod; og så kommer HERREN til Olie­bjerget, det er “Jesu gen­komst på Olie­bjerget“.

Derefter kommer “Den store vredens dag“, som er “HERRENS store og fryg­te­lige dag“. Det kan du se meget mere om på de sider, jeg har linket til. Du kan også se, hvordan jeg bygger vi­dere med de op­lys­ninger, vi får, de for­skel­lige steder i Guds ord. Og du kan for­håb­entlig også se og forstå, hvordan jeg finder ud af, at det er de samme be­given­heder, der er tale om? Ved at bygge videre med de til­lægs­op­lys­ninger jeg får de for­skel­lige steder, hvor den samme be­giv­enhed er om­talt.

Byg videre

Nøglen til at forstå ende­tiden rigtigt er altså at bygge videre ved at gå ud fra det sikre ud­gangs­punkt, som er Zak. 14.4. Så bygger vi de op­lys­ninger på, som vi får fra til­lægs­op­lys­ning­erne. Der­ved har vi alle­rede fået et godt bil­lede af af­slut­ningen. Ja, jeg har ikke skrevet om det, der kommer der­efter, hvor Satan bliver bundet i tu­sinde år, og hvad der står om den tid. Det kan du jo selv læse, om du vil.

Nu vil jeg bygge videre med tiden før Jesu gen­komst til Olie­bjerget. Hvor vi fik at vide i Matt. 24.29-30 og Mark. 13.24-26, at det vil være straks efter trængslen, at solen vil for­mørkes og månen blive som blod og Jesus kommer. Altså må vi nu be­skæf­tige os med træng­selen og bygge videre med de oplysninger vi får der.

Hvordan fortæller Gud i sit ord?

Ja, hvordan fortæller Gud i sit ord om ende­tiden? For­tæller han alt i den tids­mæs­sige ræk­ke­følge, som det vil ske? Som er den enklest måde. Eller gør han det også på andre måder? Hvor der først for­tælles, hvad der vil ske og så ud­dyber mere om nogle af de for­skel­lige ting? Og i nogle til­fælde giver endnu flere de­tal­jer?

Hvordan andre opfatter Jo­hannes’ Åben­baring, kan jeg jo ikke vide. Jeg kan bare se, hvad de skriver, eller høre, hvad de fortæller. Det for­tæller mig, at mange nok op­fatter det skrevne i Jo­hannes’ Åben­baring som, at den be­skriver ende­tiden i den tids­mæs­sige ræk­ke­følge, som det vil ske. Men hvor står der, at det er den rigtige måde at forstå den på? Det kan jeg ikke se nogen steder. Tvært­imod!

Jeg kan se ud fra “nøglen til at forstå Guds ord”, som er at finde “Lidt her og lidt der” og så sætte op­lys­ning­erne rigtigt sammen, at det er den rigtige måde at forstå også Jo­hannes’ Åben­baring med ende­tiden på. – På siden “For­tæl­le­måder” er der flere ek­sem­pler på, at alt i ende­tiden ikke kommer til at ske tids­mæs­sigt i den ræk­ke­følge, som det står skrevet i de for­skel­lige bøger.

Det forudsagte vil ske

Alt hvad der blev for­ud­sagt om Jesus i for­bin­delse med hans første komme til jorden gik jo i op­fyld­else. Vil det så ikke være sand­syn­ligt om ikke også alt, hvad der er for­ud­sagt om hans andet komme til jorden vil gå i op­fyld­else?

Jesus opfyldte HERRENs festtider

Jesus op­fyldte alle jø­dernes 4 for­års­fester, da han var her på jorden første gang. Fester som Gud har sagt, at de skal fejre år efter år. Vil det så ikke være mest sand­syn­ligt, at Jesus også vil op­fylde de res­te­rende 3 efter­års­fester, når han kommer til jorden anden gang? Det synes de fleste kristen vist ikke; fordi de er over­be­viste om at “Ingen kender dagen eller timen“.

Ingen kender dagen eller timen

For mig kan det virke som om mange er så “hjer­ne­vas­kede” med netop den op­lys­ning “at ingen kender dagen eller timen”, så det er dem komplet umuligt at se og for­stå noget som helt ander­ledes om netop disse ord. Prøv at finde alle de steder i Guds ord, hvor der står noget skrevet om det, at ingen kender dagen eller timen, og så under­søg, hvad de ord betyder, som der er oversat fra altså de græske ords be­tyd­ning.

Jeg fandt ud af, at et af de ord, der var brugt i “Matt. 24.36” som over­sættes til “kender” fak­tisk også kan betyde “for­står”. Så kunne der jo faktisk stå der, at ingen for­står dagen eller timen. Det giver jo en helt anden mening. Der er ingen der ser og forstår det. – Desuden er trom­­pet­­festen jo netop festen, hvor ingen kender dagen eller timen på for­­hånd.

Opfordring

Min opfordring til dig er, at du selv be­gynder at stu­dere og grave i Guds ord. Når vi hører eller læser noget, så bør vi ikke bare tro på det vi hører, med mindre, vi ved, at det er sandt, fordi Ånden selv vidner sammen med vores ånd om, at det er sandt. Mange tror på, hvad men­nesker op­lyser om, fordi de har til­lid til de men­nesker. Men hvad hvis de men­nesker allige­vel tager fejl?

Vi kommer alle til at stå Gud til regn­skab. Der hjælper det ikke, at vi siger: “Jamen x sagde …” Vi kan ikke skyde skylden videre. Vi må selv tage ansvar for vore egne liv, og hvad vi tror på, og hvorfor vi tror det vi gør. Jesus sagde i Matt. 24.4: »Agt vel på, at ikke nogen skal føre jer vild.« Jesus sagde jo meget mere end det, men Jesu første ad­varsel var: Agt vel på, at ikke nogen skal føre jer vild. – Så pas på!