Tekél betyder: Du er vejet på vægten og fundet for let.
Dan. 5.27
Skriften på væggen
Kan du huske beretning fra GT om skriften på væggen? Det er i Dan. 5, hvor kong Belsazzar så skriften på væggen. Gud lod skrive på væggen, hvor de holdt fest og drag sig fulde; og oven i købet drak af de hellige og indviede kar fra Guds hus, som hans far kong Nebukadnezar havde ført bort fra helligdommen i Jerusalem.
Der er grænser for, hvad Gud tillader. Derfor skrev Gud på væggen. Daniel tydede skriften for kongen og fortalte, hvad ordene betød. Tydningen af skriften var: “Gud har talt dit riges dage og gjort ende derpå (det blev skrevet to gange). Du er vejet på vægten og fundet for let. Dit rige er delt og givet til Medien og Persien.” Det kan du læse mere om i Dan. 5.
Daniel tyder skriften og fortæller hvorfor
Daniel sagde til kong Belsazzar, at han havde ikke ydmyget sit hjerte, han havde hovmodet sig mod Himmelens Herre, selvom han vidst, hvordan det gik hans far, kong Nebukadnezar, da han gjorde det samme. Belsazzar priste tværtimod sine egne guder og ærede ikke Gud. Så skrev Gud på væggen, se Dan. 5.25-28, og Daniel tyede skriften for ham.
En af de ting, Gud skrev på væggen, var: Du er vejet på vægten og fundet for let. Prøv at se det i sammenhæng med hans liv og det Daniel sagde til ham. Selvom han havde set, hvordan det gik hans far, så ydmygede han ikke sit hjerte, men blev hovmodig; han priste sine egen guder og ærede ikke Gud. Han vanærede tværtimod Gud, da de brugt de hellige kar fra templet i Jerusalem, til at drikke sig fulde af. Men han blev måske pludselig ædru, da han så en finger skrive på væggen.
Gud vejede kong Belsazzar
Disse omtalte ting blev årsagen til, at da Gud vejede ham på sin vægt, så blev han fundet for let. Der var ikke den rette værdi i ham. Det er nok værd at bemærke, for Gud vejer faktisk også os. Se min side: “Værdig til at flygte væk“.
Værdierne
De værdier, som der her fortælles, at Gud så efter, var altså: ydmyghed, og at han ærede Gud. Kongen vanærede tværtimod Gud og var hovmodig, som er det samme som at have stolthed; han ærede ikke Gud, men priste sine egne guder. Kongen havde ikke gudsfrygt for at sige det med andre ord. Så det vil nok være en god ide at sørge for at have et ydmygt hjerte, få omvendt sig fra al stolthed og hovmod, og ære Gud som den eneste Gud og ikke adlyde andre guder. Eller andre som vil være guder.
Hvordan ærer man Gud? Det gør vi bl.a. når vi adlyder ham. Hvis du ikke vil adlyde Gud og dermed Guds ord, så ærer du heller ikke Gud. Hvis du tværtimod adlyder andre, som vil være som gud, så pas på, du ikke kommer til at begå åndelig utugt. For: “Ingen kan tjene to herrer“, og vi lever i “Adskillelsens tid“.
Hjertets indstilling og handlinger
Det var altså både hjertets indstilling i form af hovmod og hans deraf følgende gerninger. For det er nu engang med vore gerninger vi viser vores holdninger. Det hjælper ikke at sige et og gøre det modsatte. Gerninger vejer tungere.
Gerninger er tungere end ord
Ja, husk lignelsen om de to brødre, der blev bedt om at gå hen og arbejde i deres fars vingård. Det var ham, som gjorde sin fars vilje, som gjorde det rigtige, selvom han først havde sagt, at det ville han ikke. Det var ikke sønnen, som sagde det rigtige (at det skulle han nok), men gjorde det modsatte, som gjorde faderens vilje. Husk det! Gerninger vejer tungere end ord.
Og som Jakob siger, at det er med vore gerninger, vi viser vores tro. Vis ham din tro uden gerninger, så vil han vise dig sin tro gennem gerninger. Det siger han faktisk i Jak. 2.18: Men nu kunne en sige: »Du har tro, jeg har gerninger.« Så vis mig din tro uden gerninger, og jeg vil gennem mine gerninger vise dig min tro. –
Opfordring
Så min opfordring er, at vi må gøre, hvad vi kan for at gøre Guds vilje og adlyde Guds ord. Vi må omvende os fra alt, hvad Guds ord kalder synd; og leve et retfærdigt liv i hellighed og renhed. Som der står i Tit. 2.11-14:
Tit. 2.11-14: 11 Thi Guds nåde blev åbenbaret til frelse for alle mennesker 12. og opdrager os til at sige nej til ugudelighed og verdslige begæringer og leve besindigt og retskaffent og gudfrygtigt i den nuværende verden 13. i forventning om det salige håb og den store Guds og vor frelsers Jesu Kristi herlige tilsynekomst, 14. han, som hengav sig selv for os for at løskøbe os fra al vor lovløshed og rense sig et ejendomsfolk, der er ivrigt efter at gøre gode gerninger.
For at
Sådan at vi kan være “Værdig og ren til brylluppet“.