De 4 onde engle i Åb. 7 & 9

Der omtales 4 engle i starten af Åb. 7 og i Åb. 9. Desuden omtales der 4 vinde som er

4 engle fra Himmelen

I Åb. 7.1 står der: Derefter så jeg fire engle stå ved de fire ver­dens­hjørner; de holdt jordens fire vinde tilbage, for at ingen vind skulle blæse hverken på jord eller hav eller mod noget træ. – Her er altså først 4 gode engle.

Det græske ord oversat engle er (32): a mes­senger: en bud­bringer; angel: engel. En engel er selvfølgelig også en ånd. En bud­bringer kan være for­skel­lige ting, også en bud­bringer fra Him­melen.

Det græske ord oversat vinde er (417): the wind: vind; altså vinde. Og grunden til, at vindene bliver holdt tilbage, er selv­føl­gelig for ikke at skade nogen endnu. Det ser vi også, når vi læser videre. – Det græske ord oversat verdens­hjørner (1137) kan også bil­ledlig talt betyde hem­melige steder.

Her ser vi at disse 4 vinde (som er engle/­ånder) bliver holdt tilbage. Det må altså være nød­ven­digt at holde dem tilbage, for at de ikke skal skade. Men et par spørgsmål:

Binder Gud sine gode engle eller holder dem til­bage? Nej, selv­føl­gelig ikke. Guds gode engle ad­lyder ham af egen fri vilje. Altså kan disse der bliver til­bage­holdt ikke være gode. Så må de nød­ven­digvis være faldne engle eller “De faldne gude­sønner“. Er det nød­ven­digt at holde nogen tilbage, som er bundet? Nogen, der er bundet, er jo allerede holdt tilbage. Altså må disse 4 vinde (som er engle, onde ånder) være løse, ellers var det ikke nød­ven­digt at holde dem tilbage.

4 onde engle

I Åb. 7.2 står der:  2. Og jeg så en anden engel stige op fra solens opgang med den levende Guds segl; og han råbte med høj røst til de fire engle, hvem det var givet at skade jorden og havet, og sagde: 3. »Gør hverken jord eller hav eller træer nogen skade, før vi har beseglet vor Guds tjenere på deres pander.«  – Her om­tales de 4 vinde som 4 engle og det græske ord for engel er også (32).

Men her ser vi også, at disse 4 vinde er engle, og det blev givet dem lov til at skade jorden. Disse engle er onde, men de får lov at skade jorden og havet, som jo nok kan være Israel og resten af befolkningen på jorden.

Forskellige slags engle

Eftersom disse vinde, som også er engle, bliver holdt tilbage, og de blev givet at skade jorden, så viser det også, at disse engle må være onde. De står også omtalt i Dan. 9.

Hvis disse “engle” ikke var onde, hvorfor står der så, at de er bundne? Gud be­høver da ikke binde sine gode engle, for de ad­lyder ham. Den eneste lo­giske for­klar­ing på, at de er bundne, er da fordi, de er onde. Og hvis de ikke var bundne, så ville de gøre ondt. Hvilket de ikke må før Gud giver dem lov til det.

De 4 engle løses

I Åb. 9.13-15 står der: 13. Og den sjette engel blæste i sin basun; da hørte jeg en røst fra de fire horn på guld­al­teret, som stod for Guds åsyn, 14. sige til den sjette engel med basunen: »Løs de fire engle, som holdes bundne ved den store flod Eufrat.« 15. Og de fire engle blev løst, de, som holdtes rede til den time og dag og måned og år for at dræbe en tred­jedel af men­nes­kene.

Her ser vi at den 6. engel får besked på at løse de 4 engle, som holdes bundne ved floden Eufrat. Og disse 4 engle blev løst, som var for­be­redte til den time, dag, måned og år for at de må dræbe en tred­jedel af men­nes­kene. Hvorfor var de bundne? Ja, man binder gerne nogen, hvis man vil hindre dem i at gøre noget ondt. Ellers var det ligesom ikke nød­ven­digt. Og det onde de vil gøre er, at de får lov at dræbe en tredjedel af alle men­nesker.

Ja, onde men­nesker binder andre men­nesker, som de vil holde tilbage. Men det er noget andet.

Min konklusion

Her er altså nogle onde engle, som var bundet ved Eu­frat­floden, som blev løst (Åb. 9.13-15). De var bunde for ikke at skade, før de blev løst og fik lov at skade. Og det var en be­stemt time, dag og måned og år, at de blev løst. Hvilken? (Jeg tror det var d. 23. sep­tember 2017, Åben­baringen 12 tegnet, men det er en anden for­klar­ing.) Disse onde engle bliver så på et senere tids­punkt holdt til­bage (Åb. 7.1), efter at de er blevet løst og har været løse en tid, fordi de ikke må skade Guds tjenere (Åb. 7.2). Og onde engle er også onde ånder.

De 4 ryttere og Dyret

Jeg tror også, at disse 4 onde bud­bringere er de 4 ryt­tere i Åb. 6 og de 4 dyr, som Daniel så i sine drøm­me­syn. Se: “Sam­men­lig­ning af de 4 …“. Og jeg tror fak­tisk også, at “Dyret, Johannes så, er – de 4 dyr, Daniel så“. Det kan du se mere om på de nævnet sider. Men det be­tyder, at jeg ud fra de op­lys­ninger i Guds ord, faktisk tror, at disse 4 onde engle/­vinde/­dyr også er Dyret, som om­tales i Åben­bar­ingen.


Inaktive link

Hvis der er link, der ikke virker endnu, så er det fordi siden ikke er færdig og lagt ud endnu. Jeg kan jo ikke lægge alt ud på en gang. Jeg lægger siderne ud efter­hånden, som de bliver fær­dige.