Hvad er Guds rige?

Og her er det udtrykket “Guds rige” brugt i Guds ord.

En skrev til mig

Der var en, der skrev til mig: “Guds rige er ikke Him­melen. Him­melen er et fysisk sted, Guds Rige er der, hvor Guds vilje sker, og Hans Ord for­kyndes her på Jorden.” Er dette sandt? Hvor står det i Guds ord? Det er klart, at Guds vilje sker i Guds rige. Hvor står der, at Guds rige ikke er Him­melen? Hvor står der, at Him­melen er et fysisk sted? Og hvor står der i Guds ord, at Guds rige er der, hvor Guds vilje sker og han ord for­kyndes her på jorden? Det har jeg ikke læst nogen steder i Guds ord.

Himmelen er Guds rige

Selvfølgelig er Him­melen Guds rige. Hvad skulle det ellers være. Hvad lærte Jesus os at bede i Fader­vor? Se Matt. 6.9-13. Fader vor, du som er i Him­lene. Hvor er vores Far så? I Him­lene, det står i flertal. Men så er han altså også i Him­melen. Komme dit rige. Hvor er Guds rige så? Og hvor skal det komme fra og til? Ske din vilje, sådan som i Him­melen også på jorden. Hvor sker Guds vilje? I Him­melen. Hvor bør den også ske? På jorden.

Himmelen er Guds konge­rige, hvor han hersker. Guds vilje sker i Him­melen. Og Guds rige bør også komme til jorden, så Guds vilje kan ske på jorden, som den sker i Him­melen. Him­melen ER Guds rige. Men Guds rige er ikke “kun” Him­melen.

Guds rige

Komme dit rige. Det græske ord for rige er 932βασιλεία – basileia, det betyder: king­dom, konge­rige; sove­reignty, suve­rænitet; royal power, kongelig ­magt. Det bruges om: konge­dømme, suve­ræ­nitet, auto­ritet, myn­dighed, herre­dømme, især Guds, både i verden og i men­neskers hjerter; deraf: konge­dømme, i konkret betyd­ning.

De engelske ords betyd­ninger i denne sam­men­hæng:
Kingdom: En politisk eller terri­torial enhed, der regeres af en su­veræn. Guds eller Kristi evige ånde­lige suve­ræ­nitet. Denne suveræ­nitets om­råde. Over­ført be­tyder terri­torie, et om­råde, som en person eller gruppe op­fatter som sit sær­lige do­mæne, og hvor ved­kom­mende ofte har særlige rettig­heder eller privi­legier.
Sovereignty: Over­højhed af myn­dighed eller styre, som ud­øves af en suveræn eller suveræn stat. Kongelig rang, auto­ritet eller magt. Fuld­stændig uaf­hæng­ighed og selv­styre. Et om­råde, der eksi­sterer som en uaf­hængig stat.
Royal: Kongelig mo­nark, ene­hersker. Power: Magt, kraft.

Konklusion

Ud fra, hvad det græske ord betyder, så må jeg kon­klu­dere at “Guds rige” be­tyder: Det område, hvor Gud suveræn re­gerer som ene­hersker. Altså det sted, hvor Gud re­gerer. Og det er så både fysiks og ånde­ligt. Da ordet også inde­holder og betyder, Guds og Kristi evige ånde­lige suve­ræ­nitet og det om­råde, hvor de be­stemmer. Hvor regerer Gud? Hvor er hans ene­vældige konge­rige? Det er altså i Him­melen. Altså er Him­melen Guds rige, men Guds rige er ikke “kun” i Him­melen.

Det henviser også til Gud selv, som den kon­ge­lige ene­hersker han er med al sin magt og kraft; og til det rige, hvor han regerer og det er altså i Him­melen; og hvor men­nesker vælger at under­ordne sig ham og hans ord og hans her­re­dømme. Der kræves lydighed mod Gud for at være en del af hans rige.

Guds rige i os

Hvis Gud skal regere i et men­neske, så må det men­neske nød­ven­digvis ad­lyde Gud, ellers er det jo ikke Gud, der re­gerer. Så for at have Guds rige i os så må vi altså ad­lyde Gud og dermed adlyde Guds ord. Det betyder jo så også, at hvis men­nesker ikke ad­lyder Guds ord, så er de ikke i Guds rige og Guds rige er ikke i dem.

Guds rige er, hvor Guds vilje sker

Ja, Guds rige kan være, hvor Guds vilje sker. Guds vilje kan jo ske et sted, uden at det sted er Guds rige. At Guds vilje sker er da ikke ens­be­tyd­ende med, at Gud regerer der. Men der, hvor Gud regerer, der vil han vilje ske. Men sker Guds vilje i os, ja, så er Guds rige også i os, hvis vi aktivt ad­lyder Gud, for Gud tvinger ingen. Og ingen kan komme ind i Guds rige, uden at han eller hun bliver født på ny.

Så først må men­nesker høre og tage imod Guds ord. Det er nød­ven­digt at se og forstå, at man er en synder, for at kunne om­vende sig fra sin synd. Dernæst om­vende sig fra al synd og bede Gud om til­giv­else. Tro på Jesu fuld­bragte værk på Gol­gata og tage imod hans ret­fær­dighed i den nye fødsel. Sådan er det muligt “At komme ind i Guds rige“. Dermed er Guds rige også kommet ind i os.

Men så er det også nød­ven­digt frem­over at leve i den ret­fær­dighed. Ret­fær­dighed er jo at handle ret. En ting er, at vi bliver frelst gennem at tage imod Jesu ret­fær­dighed. Noget andet er, at vi selv­føl­gelig fortsat må leve i den ret­fær­dighed, ved at handle ret i for­hold til Guds ord. Hvis Guds vilje ikke sker i os, så er Guds rige jo heller ikke i os, så vi er nødt til at leve i hel­lighed og renhed for at Guds rige er i os.

Og Guds ord forkyndes

Og hvor hans ord forkyndes her på jorden. Så siges der jo, at Guds rige er her på jorden, hvor Guds ord for­­kyndes og hans vilje sker. Guds rige er ikke her på jorden endnu. Vores verden, vores jord er i den ondes magt. Jesus har betalt prisen ja, men han har ikke taget magten endnu. Så Guds rige vil også komme til at være her på jorden til den tid.

Men Guds rige er ikke her på jorden endnu. Vi, som tror på Jesus og ad­­lyder ham, er hans am­­bas­­sa­­dører her på jorden. Og Guds rige er i os, om vi ad­lyder ham og lever i den hel­lighed og renhed, han har kaldet os til at leve i. Vi må leve i “Guds sande nåde“, som er “Guds opdragende nåde“, for at Guds rige er i os. Vi kan ikke leve både i Guds rige og i den ondes rige, “Ingen kan tjene to herrer“.

Ikke enig

Så jeg må sige, at den udtalelse: “At Guds rige er der, hvor Gud vilje sker og hans ord for­kyndes her på jorden”, er jeg altså ikke enig i. For Guds vilje kan ske steder, hvor Gud ikke re­gerer. Og at hans ord for­kyndes er da ikke ens­be­tydende med at hans rige er der.

Hvordan kan han ellers sige: “Jeg har aldrig kendt jer; vig bort fra mig I som gør uret”; til men­nesker som har pro­fe­teret, ud­drevet onde ånder og gjort mange under­ger­ninger i Jesu navn. Det står da i Guds ord. De har endda prak­tiseret Guds ord i ger­ning. Det står i Matt. 7.21-23.

Jeg er heller ikke enig i, at Himmelen er fysisk, for Gud er ikke fysisk han er åndelig. Men den verden er mere vir­kelig, end den verden vi lever i, som er fysisk. Det er bare en anden dimen­sion, som vi altså ikke kommer ind i, så længe vi er i vore fysiske le­gemer.

Guds kongerige

Guds kongerige er der, hvor hvor Gud regerer. Him­melen er Guds rige, for der re­gerer Gud som ene­hersker. Der har han magten. Gud er Ånd. Og derfor er hans rige også et ånde­ligt rige. Vi kan jo ikke rejse til Him­melen og komme ind i det, som vi er i vore fy­siske le­gemer. Når men­nesker dør, og deres ånd og sjæl for­lader kroppen, så kan de komme ind i Him­melen, om de op­fylder be­ting­el­serne. Hvilke betingelser? Vores navne skal være skrevet i “Livets Bog“.

Senere, når Jesus kommer igen og den store “de dødes opstandelse” finder sted til en trompetfest (se: “Trom­pet­fest – bort­ryk­kelsen“), så får vi alle her­lig­heds­le­gemer. Men de har en anden di­men­sion, end vore fy­siske le­gemer. Der står i Guds ord, at de er ånd­e­lige.