Der findes jo så mange måder at fortælle noget på. Når nogen fortæller noget til andre kan det jo gøres på så mange måder. Jesus brugte meget at fortælle i billedsprog. Og Gud viser også meget til sine profeter i billeder. Profeterne fortæller så, hvad de så. Så må vi finde ud af at forstå det rigtigt.
Profetiske fortællemåder
I Bibelen er der meget profetisk. Noget er forudsagt, at sådan vil det ske. Men der er også meget, som er vist i billeder. Altså fik modtageren noget vist som noget, der blev set med øjnene. Og profeten fortæller så, hvad han så. Men måden Gud viser det på er ikke bare helt enkel og ligetil at forstå for os. Vi må huske på, at det profeterne så, så de altså for flere hundrede år siden. Dengang havde de ikke ord for det, vi kan se i dag, men måtte bruge de ord de kendte.
Den tidsmæssige rækkefølge
Den tidsmæssig rækkefølge er den enkleste måde: Man fortæller alt i den tidsmæssige rækkefølge, som noget er set.
Her er skabelsesberetningen i 1. Mos. 1.1 til 2.4 et godt eksempel. Der fortælles dag for dag, hvad Gud skabte. Men der er mere end det.
Med uddybende forklaring
Er der mon nogen kristne som tror, at Gud skabte mennesket to gange? Nej vel. Mon ikke de fleste har forstået, at først får vi fortalt skabelsen (1. Mos. 1.1 til 2.4), som afsluttes med: Det er himmelens og jordens skabelseshistorie. Da Gud HERREN gjorde jord og himmel – og dernæst vendes der tilbage i 2.5: dengang … . Og der forklares noget mere om, at der endnu intet var på jorden af planterne, selvom Gud jo faktisk havde skabt dem. Altså må Gud have skabt alle planterne ud fra deres frø, kerner og hvad de vokser op fra.
Og der fortælles mere om skabelsen af mennesket, hvordan Guds skabte mennesket. Der kom altså et forklarende tillæg en uddybning af hvordan.
Tidsmæssig rækkefølge + uddybning: Skabelsesberetningen er altså først en tidsmæssig rækkefølge af begivenhederne og dernæst en forklarende uddybning af fremkomsten af planterne og skabelsen af mennesket. Er det det eneste sted, hvor der fortælles på den måde i Guds ord? Selvfølgelig ikke. Det sker rigtig mange steder.
Også i Zakarias’ Bog
Det sker også i “Zakarias 12-14“. Først får vi meget i tidsmæssigrækkefølge fra Zak. 12.1 til Zak. 14.11. Så kommer der lige et par tillægsforklaringer til sidst i Zak. 14.12-15 og 16-21. Det er om den sidste endetid: Fra slutningen af Guds vrede mod Israel til Jesu genkomst til Oliebjerget efterfulgt af Gud vrede over alle andre, der gik imod Jerusalem.
Flere uddybende forklaringer
Vi kan altså se flere eksempler på, at der vendes tilbage i tiden og fortælles mere om den samme tid. Prøv at se i “Joels Bog“. Her i Joel 1.1 til 2.11 får vi først fortalt, hvad der vil komme til at ske i vredens sidste tid (Guds vrede mod Israel). I 2.11 er vi så nået til afslutningen. – Når det er fortalt opfordres der til omvendelse (Joel 2.12), for der er selvfølgelig en årsag til Guds vrede. Når de grædende beder Gud om hjælp, så får Gud medynk med dem, så han efterfølgende vil velsigne dem. Her (i Joel 2.27) er vi så nået til afslutningen igen for anden gang.
Så vender vi tilbage igen. Når jøderne vil omvende sig pga. Guds vrede mod dem, så vil Gud udgyde sin Ånd over dem (Joel 3.1-2). Så griber Gud ind og samler hedningefolkene i Josafats dal, så sortner sol og måne og Jesus kommer tilbage. Her vendes der endnu engang tilbage, og der fortællers mere om, når Gud vender sin vrede til velsignelse. Og så får vi fortalt slutningen igen, altså for tredje gang.
Der genfortælles
I Joel 2.10 (i den første fortælling) står der at sol og måne sortner. I Joel 3.4 står der så, at sol og måne vil sortne før HERRENs store og frygtelige dag kommer, og så omtales denne dag. Der står det altså i fremtid. Og i Joel 3.19-20 står der så igen, at sol og måne sortner. Sortner sol, måne og stjerner 2 gange indenfor kort tid? Nej, det er den samme begivenhed der omtales flere gange.
Her kan det ikke være rigtigt at læse og forstå alt i en tidsmæssig rækkefølge. Der står også i Joel 3.6: Thi se, i de dage og på den tid, når …. Her vendes tilbage og fortælles mere om den tid. På samme måde som der i skabelsesberetningen vendes tilbage til et bestemt emne.
I Joels bog kommer HERREN to gange, i Joel 2.10-11 og Joel 3.20-21. Kommer Jesus to gange? Hver gang efterfulgt af den store vredens dag? Nej, vel? Altså må der fortælles flere gange om den samme tid.
Mange genfortællinger i Daniels Bog
Når vi læser Daniels Bog igennem, så vil vi også se, at der får Daniel flere åbenbaringer om den samme tid. Han for den samme endetid vist på forskellige måder i drømme, syner og visioner direkte; i billeder og med forklaringer. Mange detaljer om den samme tid. Og til slut får han at vide, at der er sat lukke og segl for disse oplysninger indtil endens tid (Dan. 12.9).
Jesus fortæller i lignelser
Jesus fortæller i lignelser altså også i billedsprog. Han fortæller om de samme ting og begivenheder på flere forskellige måder.
Paulus
Paulus var en lærd mand. Peter skriver om Paulus i 2. Pet. 3.15b-16, at Gud har givet Paulus visdom, at der kan være ting Paulus skriver, som kan være vanskelige at forstå, og som de (793) uvidenende og ulærde, de svingende, vaklende, omskiftelige og uafklarede fordrejer. Her ser vi også, at det er meget vigtigt, at vi forstår Guds ord rigtigt. At vi må være oplærte til at forstå Guds ord rigtigt. (Fordrej ikke Guds ord!)
Men lige her er min pointe, at Gud har givet Paulus visdom, og at det han skriver kan være vanskeligt at forstå. Hvorfor er det vanskeligt at forstå det Paulus skriver? Paulus bruger meget at komme med indskudte bemærkninger. Så kommer der lige en ekstra oplysning om noget andet, som også har forbindelse til emnet.
Paulus er meget uddybende i sine forklaringer. Når han springer frem og tilbage i det han fortæller og også i tiden, så kan det være svært at finde ud af, hvad er det nu lige han fortæller dette om. Her er det også vigtigt at huske, at vi altid må læse og forstå Guds ord i lyset fra Guds ord.
Åbenbaringen
Og så er der også lige Johannes’ Åbenbaring, som egentlig er Jesu Kristi åbenbaring. Se, hvor meget der står om “Den store vredens dag” “Beskrevet i Åbenbaringen“. Den står omtalt 7 gange. – 7 gange! – Og så mener mange, at alt står i den tidsmæssige rækkefølge. Det kan jo ikke passe. Selvfølgelig er det det letteste at sige, at det hele er en tidsmæssig rækkefølge, men det kan ikke passe.
Jeg er blevet overbevist om, at Åb. 6 til 19 fortæller mange ting om den samme tid, i mange forskellige billeder. Først et overblik i Åb. 6. Alt, hvad der står i Åb. 7 til 19, sker jo ikke efter “Jesu genkomst på Oliebjerget“, som kommer lige efter at “Solen skal formørkes og …” månen blive som blod, som det er beskrevet i Åb. 6.12. Efterfulgt af “Den store vredens dag“.
Eksemplerne
Her kom jeg altså med flere eksempler på, at alt profetiske, der er forudsagt, ikke kan være fortalt udelukkende i en tidsmæssig rækkefølge. Der er mange eksempler på, at der springes frem og tilbage i tiden, når der fortælles også om de kommende begivenheder.
Studer Guds ord og tænk!
Tag lige og tænk! (Jeg provokerer.) Tro ikke alt, hvad nogen fortæller. Undersøg selv skrifterne, om det kan forholde sig sådan. Det er mit råd. Og husk, at vi altid må forstå Guds ord i lyset fra Guds ord; at finde “Lidt her og lidt der“. Og så er det vores ansvar at få sat oplysningerne rigtigt sammen.