Abrahams, Isaks og Jakobs Gud


Og Gud sagde fremdeles til Moses: »Således skal du sige til israelitterne: HERREN, eders fædres Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud, har sendt mig til eder; dette er mit navn til evig tid, og således skal jeg kaldes fra slægt til slægt.

2. Mos. 3.15


Grundteksten

2. Mos. 3.15: Og Gud (430 Elohim) sagde mere til Moses, således skal du sige til Israels sønner, HERREN (3068 YHVH) Gud (430 Elohim) dine fædres Gud (430 Elohim) Abrahams Gud (430 Elohim), Isaks Gud (430 Elohim) og Jakobs Gud (430 Elohim) har sendt mig til jer. Dette er mit navn for evigt og dette er mit omtale navn for alle generationer. (Sådan har jeg valgt at oversætte den hebraisk/engelske tekst.) Den danske bibel-oversættelse er ret god her.

Når der står HERREN med ene store bogstaver i vores bibel, så er det 3068 YHVH, som er brugt, og her står det i ental. Gud 430 Elohim er brugt hele 5 gange i dette ene vers. Det oversættes til Gud. Det første sted står det i flertal, og de øvrige 4 steder står der også, at det er en flertalsform. Altså Gud HERREN YHVH er én. Og han er bestående af flere. Sådan er det.

Abrahams, Isaks og Jakobs Gud

Så her i 2. Mos. 3.15 omtaler Gud sig selv som Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. Det er israelitternes fædres Gud. Guds navn er YHVH, og danskerne oversætter det til HERREN. Dette er Guds navn til evig tid og sådan skal han kaldes fra slægt til slægt.

Gud er

HERREN (YHVH) er Gud“, og han er Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud. Det er israelitternes fædres Gud og dermed jødernes Gud, men det er også vores Gud. “Johannes vidner om Jesus” at “Jesus er Guds lam som bærer verdens synd“. Når vi tager imod Jesus som Guds lam, der har båret verdens synd og dermed også vores synd, så kan vi blive født på ny af Gud og dermed bliver Gud vores Himmelske Far. Der er mange ting Gud er.

Gud er …