(De andre døde blev ikke levende, før de tusinde år var til ende). Dette er den første opstandelse. | Salig er den, som har del i den første opstandelse! dem har den anden død ingen magt over, men de skal være Guds og Kristi præster og være konger med ham i de tusinde år.
Åb. 20.5-6
Hvad og hvornår er den første opstandelse?
Tja, det kan faktisk være svært at overskue helt. Jeg mener at have hørt eller læst, at Jaco Prinsloo mener, der er flere opstandelser. Jeg tør ikke udtale mig om det.
Hvad der henvises til om den første opstandelse står i versene før i Åb. 20.1-6. Der står om, hvad der sker inden tusindårsriget begynder.
Satan bindes
En engel kommer med en stor lænke i hånden og nøglen til afgrunden. Afgrunden er det samme som dødsriget. Engelen griber Satan og binder ham og smider ham i afgrunden, låser efter ham og sætter segl for. Der må han være de næste tusinde år under tusindårsriget. Så vil han blive løsladt en lille tid, før han endeligt kastes i ild- og svovlsøen, hvor Dyret og den falske profet allerede er til den tid. Der skal de pines dag og nat i al evighed. Og evigheden for aldrig ende, aldrig nogen sinde. Så er det slut med Satans forførelse af mennesker.
Den første opstandelse
Når Satan er blevet bundet og kastet i afgrunden, så kommer den første opstandelse. Alle de mennesker, som er blevet halshugget, fordi de tror på Jesus og Guds ord, og de mennesker, som ikke har tilbedt Dyret og dets billede, og som ikke har taget Dyrets mærke på sin hånd eller pande, de bliver levende. Så vil disse mennesker blive konger med Kristus i de tusinde år, som tusindårsriget varer.
Ja, det står der faktisk. Og her ser også umiddelbart ud som om, det først vil ske efter den store trængsel har været. Det håber jeg så ikke, for det bliver den mest forfærdelige tid verden nogensinde har oplevet. Og der står jo faktisk at de mennesker, der ikke ville tilbede Dyret eller dets billede og ikke havde taget det mærke, var blevet halshugget.
De retfærdiges opstandelse
Jesus nævner de retfærdiges opstandelse i Luk. 14.14: »Da skal du være salig; thi de har intet at gengælde dig med; men det skal blive gengældt dig ved de retfærdiges opstandelse.« Paulus har det håb til Gud, at der engang skal komme en opstandelse både for de retfærdig og for de uretfærdige. Det kan vi læse i Ap.Gr. 24.15.
Paulus skrive i 1. Kor. 15.20-24: 20 Men nu er Kristus opstået fra de døde som en førstegrøde af de hensovede. 21 Thi fordi døden er kommet ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske. 22 Thi ligesom alle dør i Adam, således skal også alle levendegøres i Kristus. 23 Men hver i sit hold: som førstegrøde Kristus, dernæst ved Kristi komme de, som hører ham til; 24 derpå kommer enden, når han overgiver Riget til Gud og Faderen, efter at han har tilintetgjort al magt og al myndighed og kraft. 25 Thi han bør være konge, »indtil han får lagt alle fjender under sine fødder.« 26 Den sidste fjende, der tilintetgøres er døden.
Her skrev Paulus, at ved Kristi komme skal de, som hører ham til, opstå fra de døde. Det betyder, at når Jesus kommer igen, så skal de retfærdig opstå fra de døde.
Vores åndelige legeme
Når vi læser videre i 1. Kor. 15.35-58, forklarer Paulus, at der findes jordiske legemer, og der findes himmelske legemer. De er forskellige. De jordiske legemer er sjælelige legemer, og de himmelske legemer er åndelige legemer. Og så fortæller Paulus os en hemmelighed i 1. Kor. 15.51-52: Se, jeg siger jer en hemmelighed: vi skal ikke alle hensove, men vi skal alle forvandles, i et nu, i et øjeblik, når den sidste basun lyder; thi basunen skal lyde, og de døde skal opstå uforkrænkelige, og da skal vi forvandles. Der får vi vores åndelige himmelske legeme.
Opstandelser?
Nu har vi læst om den første opstandelse, som er de retfærdiges opstandelse. Så kommer spørgsmålet jo, findes der andre opstandelser? Ja, vi læste jo i starten i Åb. 20.5: (De andre døde blev ikke levende, før de tusinde år var til ende). Det betyder jo så, at der kommer en opstandelse igen efter tusindårsriget. Og det må være den anden opstandelse, som er de uretfærdiges opstandelse. Men der stod også i Åb. 20.6 at den, som har del i den første opstandelse! dem har den anden død ingen magt over. Det betyder jo så også underforstået, at de mennesker, som ikke oplever den første opstandelse, men oplever den anden opstandelse, dem har den anden død nok magt over.
Derfor er det så vigtigt, at vi tror på og lever med Jesus i hellighed og renhed, så vi kan være med i den første opstandelse og de levendes forvandling. Når Jesus kommer igen for at hente os.
Jaco Prinsloo
Jaco Prinsloo har en videoserie på 5 udsendelser om den første opstandelse. – Hvordan forstå bortrykkelsen –