Vi er frelst af Guds nåde, ingen tvivl om det. INGEN kan fortjene sig til frelsen. Det er umuligt. Jeg anbefaler, at du læser disse nævnte sider, før du læser denne side, hvis du ikke allerede har læst dem.
Guds nåde & Guds frelsende nåde
Men og der er et men
En ting er, at vi kan og selvfølgelig bør tage imod Guds nåde, da vi ellers vil gå fortabt. Noget andet er, at vi selvfølgelig også må leve i den nåde. Guds nåde er ny hver morgen. (Klag.s.) Og det er godt. Men er du klar over, at du også må tillade at Guds nåde gør sit værk i dig. HVAD?
Hvis du tror, at du bare kan være passiv, fordi alt er jo af nåde, så må du tro om igen. Alt tilegnes ved tro, ja, men den tro må da give sig udtryk i handling. Vi må tro det i vore hjerter og bekende det med vores mund. Her er handlingen bekendelsen med vores mund. Vi tror til retfærdighed. Og med munden bekender vi til frelse.
Vi tror på Jesu fuldbragte værk på Golgata, og tager imod hans nåde, hans stedfortrædende offer. Han døde i vores sted, for at vi nu kan leve sammen med ham. Så bekender vi til frelse. Vi bekender, at vi har omvendt os. At vi nu tror på Jesus og Guds Guds ord og selvfølgelig vil leve efter det.
Vis det i gerning
Selvfølgelig passer alt, hvad Paulus har skrevet i brevet til Romerne. Men derfor passer alt, hvad Jakob har skrevet i sit brev, da også. Det er ikke modsætninger. Det ene udfylder det andet. Vi tror i hjertet, bekender det med munden OG viser det i gerning. Paulus skriver også i Rom. 12.1: Så formaner jeg jer da, brødre! ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende, helligt, Gud velbehageligt offer; dette er jeres åndelige gudsdyrkelse. – Lad jer forvandle! –
Hov, hvad er det, vi skal ofre? Jesus er da offeret. Der står legemet. Mon ikke det betyder, at vi skal være villige til at ofre de gerninger, som vi gør med legemet, som ikke er gode? Se min side:
Lev i nåden
Når vi nu er frelst af Guds nåde, så må vi selvfølgelig også leve i den nåde. Hvis vi tror, at vi derefter bare kan leve, som det passer os, fordi nu er vi jo frelst, og så behøver vi ikke gøre mere, for vi kan jo ikke gøre noget for at blive frelst, så bedrager vi faktisk os selv. Vi kan ikke gøre noget for at blive frelst. Men vi må gøre noget for at blive i Guds sande og frelsende nåde.
Gud dømmer
Peter skriver i 1. Pet. 4.17-18: 17. Thi nu er tiden inde, da dommen tager sin begyndelse med Guds hus; men kommer den over os først, hvad skal det så ende med for dem, der er ulydige mod Guds evangelium? 18. Og hvis den retfærdige kun frelses med nød og næppe, hvad skal der så blive af den ugudelige og synderen?
Hovsa, hvad skal det nu betyde? Dom over Guds hus. Hvad ender det så med for dem, der er ulydige mod Guds evangelium? Den retfærdige frelses kun med nød og næppe. Hvad så med de ugudelige syndere? Da det er mange år siden, dette er skrevet, så tror du måske, at så må det da også være holdt op igen. Men det står der altså ikke noget om.
Dommen begynder af Guds hus
Den form (aorist), som begynder står i, viser at det enten kan være noget fortidigt, fremtidigt eller tidløst. Desuden står det i medium, hvilket betyder, at det er grundleddets handling, som er rettet mod sig selv. Men det står også i navneform (infinitiv), hvilket jo også viser, at det ikke er udsagnsleddet. Og står der en artikel foran, hvilket betyder, at det bliver gjort til et navneord.
Det er to tiden, der er grundleddet. Det er dommen/straffedommen, der er genstandsleddet. Så den er virkelig svær at oversætte til dansk: At tiden den begyndes [med] dommen/straffedommen af Guds hus . . . .
Hvilken tid? I vers 7 står der: Alle tings ende er nær . . . Så det er altså endetiden, der er tale om. I endetiden vil dommen altså begynde med Guds hus. Og mange kristne tror ikke, vi skal dømmes. Vi går bare fri. Desuden står, hvis den retfærdige kun frelses med nød og næppe . . . , ja hvad så med de andre? Og det er i endetiden, altså må det jo være her på jorden.
Hvad er dommen? Det står der ikke noget om; heller ikke hvad der skal dømmes. Men vi ved jo, at vi bliver dømt ud fra vore gerninger, så mon ikke det er vore gerninger, det handler om. Alt, hvad der ikke kan bestå igennem Guds ild, vil jo brænde op.
Ulydig eller lydig?
Ja, der står også: hvad skal det så ende med for dem, der er ulydige mod Guds evangelium? – Altså må det så absolut være om at være lydig mod Guds evangelium. Guds evangelium er jo også Guds ord. Vi frelses af nåde, ja, men vi er også nødt til at leve i den nåde og adlyde nådens evangelium. Enten må vi adlyde Guds ord eller også er vi ulydige.
Guds sande nåde
Peter slutter sit første brev af med at skrive, at han nu i korthed har skrevet dette til dem (som jo også gælder os), for at formane os og bevidne, at det, han har skrevet om, er den sande Guds nåde. Altså er den beskrevet i 1. Peters brev. Se læs den og se, hvad Guds sande nåde er. I 1. Pet. 4.2 skriver han, at vi i den tid, vi endnu har tilbage i kødet (legemet), ikke skal leve efter menneskers lyster, men efter Guds vilje. Og vi ved jo, at Guds vilje har vi i Guds ord.
Så at leve i Guds sande nåde er altså at adlyde Guds ord. Om du så kan lide at høre det eller ej. Vi må leve i den sande nåde, som har frelst os fra synden. Vi må altså adlyde Guds ord for at leve i Guds sande nåde. Den nåde som frelser os.
Guds nåde opdrager
Tit. 2.11-15: 11 Thi Guds nåde blev åbenbaret til frelse for alle mennesker 12. og opdrager os til at sige nej til ugudelighed og verdslige begæringer og leve besindigt og retskaffent og gudfrygtigt i den nuværende verden 13. i forventning om det salige håb og den store Guds og vor frelsers Jesu Kristi herlige tilsynekomst, 14. han, som hengav sig selv for os for at løskøbe os fra al vor lovløshed og rense sig et ejendomsfolk, der er ivrigt efter at gøre gode gerninger.
15. Tal således, og forman og irettesæt med al myndighed. Lad ingen ringeagte dig!
Vores del
Guds nåde er blevet åbenbaret til frelse for alle mennesker, og den sætning afsluttes ikke med noget punktum. Sætningen fortsætter med, at den Guds nåde instruerer os i og opdrager os til: at fornægte, altså at sige NEJ, til ugudelighed og verdslige begæringer. Komma, vi skulle leve med (4996) et sundt sind, sobert, med mådehold, med omtanke; og (1346) retfærdigt og (2153) helligt i denne nuværende tidsalder.
Det er altså vores del af aftalen. Hvis vi vil have Guds nåde, som kan frelse os fra fortabelsen, så må vi også lade den nåde opdrage os og instruere os i, hvordan vi bør leve. Hvad vi bør gøre, og hvad vi ikke bør gøre. Hvordan vi bør være, og hvordan vi ikke bør være. Vi kan ikke gøre det i egen kraft, selvfølgelig ikke, men vi skal være villige til at erkende, når vi ikke handler i overensstemmelse med Guds ord. Og så omvende os og begynde at leve efter Guds ord.
Gud gør det altså ikke for os. Det må vi selv gøre. Det er gerninger det handler om her.
Vi skal bære frugt
Den gren, som bærer frugt, den renser og beskærer han, for at den kan bære mere frugt. Vi skal være villige til at få de ting skåret ud af vore liv, som ikke er velbehageligt for ham. Sådan at vi kan producere frugt ud fra vores ånd, som er født på ny af ham og med hans natur i sig. Det er ikke sjælen, som bærer denne frugt. Men frugten må nødvendigvis ud gennem vore sjæl og legeme
I forventning
Vi gør disse ting og lever på denne måde i forventning om, at vores herre Jesus Kristus kommer og henter os hjem til sig. Vi byder ham velkommen.
Jesu forventning
Jesus forventer også noget. Ja, det havde du måske ikke regnet med. Men der står altså, at han gav sig selv for os, for at løskøbe os fra al vor lovløshed OG rense sig et folk, som han ejer, som der er ivrige efter at gøre gode gerninger. Han købte os, vi kan tilhøre ham og være en del af hans ejendomsfolk. Men der står om det folk, at det skal renses.
Og nu er der sikkert mange, der vil sige, jamen Jesu blod renser os, vi er allerede rene. Dertil vil jeg sige: “Så vis det i handling”. Er du ren, så lev et helligt og rent liv. Undgå denne verdens snavs. Rens dig i hans ord. Adlyd hans ord.
Han købt os fri af al vores lovløshed. Ved du, hvad lovløshed er? Det er at handle som om loven ikke eksisterer. Loven eksisterer. Og loven er selvfølgelig Guds ord. Vi skal ikke overholde alle de forskrifter jøderne fik i den første pagt, men vi må overholde betingelserne i den nye pagt, som er bedre end den gamle.
Lev i Guds nåde
Vi må leve i Guds nåde. Vi må lade os opdrage af Helligånden og Guds ord. Vi må adlyde Guds ord. Det Gud kalder synd, det er synd, og det må vi omvende os fra. Det betyder at holde op med at gøre det.
Vær ikke bedraget!
Hvis du ikke vil blive genstand for Guds vrede, så er det klogt at adlyde ham og hans ord. Hvis du tror, at du bare kan leve i synd og alligevel komme i Himmelen, så tror jeg, at du vil blive skuffet. Der er så mange ting, i denne verden som bedrager. Og jeg er nødt til at fortælle dig det, men disse såkaldte COVID-19 vacciner er altså nok verdens største svindelnummer. Det er et kæmpe bedrag.
Hvis du har taget en eller flere af disse indsprøjtninger, så er mit bedste råd, at du omvender dig straks. Beder Gud om tilgivelse, før det er for sent og nægter at tage flere af slagsen. Har du ikke undersøgt noget om det endnu, så er det på høje tid, du sætter dig ind i det. Se – COVID-19 oversigt –
Jeg håber, du har taget imod Guds nåde, Guds frelsende nåde. Og du lever i hans opdragende nåde, som er Guds sande nåde. Så vi kan mødes i Himmelen engang.